Ultima RS – låg vikt, manuell låda och 1.200 vilda hästar

Ultima RS – låg vikt, manuell låda och 1.200 vilda hästar

När den brittiska biltillverkaren Ultima bygger bilar har de endast en sak i tanken – körupplevelse. Syftet är såklart att genom låg vikt och hög effekt trollbinda föraren med hjälp av så lite elektroniska hjälpmedel som möjligt.

I motsats till många av dagens biltillverkare går Ultima sin egen väg och satsar stenhårt på old school-bilar utan vare sig dubbelkopplingslådor, elmotorer eller ABS-bromsar. Kanske att det sistnämnda vore att föredra när man har 1.200 hästar bakom ryggen?

Ultima finns även i några "mindre" hysteriska alternativ som härstammar från en GM-tillverkad LT-V8. Instegsversionen har 480 hk, därefter är det 650 eller 800 hk som gäller.

Självklart varierar vikten utifrån hur man utrustar bilen – men Ultima väger in på cirka 930 kilo. Av detta kan man dra en enkel slutsats – oavsett vilken version man väljer så blir hästkraft/kilo-förhållandet brutalt.

Några officiella siffror för topversionen har inte uppgetts men 800-hästarsversionen sticker iväg från 0–100 km/h på 2,3 sekunder. Glöm då inte bort att bilen har en 6-växlad manuell växellåda.

Karossen är tillverkad i glasfiberarmerad plast och den ställbara vingen är gjord av kolfiber. Lägg där till en uppsättning klibbiga Michelin Pilot Sport Cup-däck och racedagen är räddad.

Källa: Carthrottle    

 
En perfekt old school-bil helt i min smak!
128
16