Växellådan rasade efter 3 veckor – bilfirman får betala

Bilfirman måste ersätta köparen för självrisk och hyrbil.

Växellådan rasade efter 3 veckor – bilfirman får betala

Den andra augusti förra året slog en bilköpare från Borås till på en Nissan Juke med årsmodell 2013 för 90.000 kronor hos en bilfirma i Helsingborg. Bilen hade då gått 5.000 bil. Bara 20 dagar senare rasade växellådan. Köparen lämnar då bilen till en verkstad i Borås som gör bedömningen att växellådan måste bytas helt och hållet. En reparation som skulle kosta 70.000 kronor att genomföra. 

Köparen begär då att bilfirman han köpte bilen av betalar självrisken på 22.000 kronor, eftersom den verkstaden där bilen lämnades in, gjorde bedömningen att växellådsraset berodde på ett fel som funnits en längre tid. Köparen vill också ha ersättning för hyrbil under de dagarna som reparationen pågick.

Bilfirman anser sig inte vara ansvarig, eftersom de endast sålt bilen för en kunds räkning och att de inte vetat något om bilen. Detta ska också ha framgått klart och tydligt på kvittot att det inte är bilfirmans bil och att de avsäger sig alla garantier, samt att om något hände med bilen så skulle köparen ta det med den förra ägaren.

Ärendet hamnade hos ARN (Allmänna Reklamationsnämnden) som nu har fattat ett beslut – bilfirman får betala. 

ARN skriver i sitt beslut att det "är ostridligt att det funnits ett fel på bilen på det sätt som köparen påstår". ARN rekommenderar därför att bilfirman ersätter köparen för självrisken på 22.000 kronor, felsökningskostnaden på 1.366 kronor och för hyrbilskostnaden på 4.550 kronor. Totalt 27.916 kronor.

 
Helt rätt beslut.
173
17