Ny teknik: Bättre ljud i stereon genom uppgradering via nätet

Få bättre ljud i en begagnad bil genom uppgradering via nätet - ny teknik från Harman ger nya möjligheter.

Ny teknik: Bättre ljud i stereon genom uppgradering via nätet

Det amerikanska företaget Harman ligger bakom varumärken som Harman Kardon, JBL, Mark Levinson och Bang & Olufsen vilka återfinns i bilar från Audi, BMW, Toyota och Volvo med flera.

Harman har utvecklat ett system för uppgradering via nätet av mjukvaran ljudanläggningar i fordon. Systemet innebär att biltillverkarna måste installera ljudanläggningar med större processorkraft och bättre högtalare i grundmodellerna.

Uppsidan för biltillverkarna är att kunderna i efterhand kan uppgradera ljudet i bilen mot en avgift. Det kan vara om den första kunden kommer på nya tankar eller om en begagnat-kund vill ha bättre ljud.

Det blir också möjligt att välja mellan fler uppgraderingar från olika varumärken. Föredrar man klassisk musik kanske en Bang & Olufsen-uppgradering passar bäst och för rock kan JBL vara bäst val.

En annan möjlighet med upplägget är att kunna provlyssna hur en uppgradering kommer att låta.

Harman föreslår också tillfälliga uppgraderingar. Det kan passa för bilsemestern, men är framförallt tänkt som ett extra alternativ när man hyr bil.

Upplägget kan också vara skattemässigt fördelaktigt i vissa länder.

Smart idé!
127
44