Beskedet: Renault Mégane blir laddhybrid

Renault Mégane facelift är på ingång och nu kommer även en laddhybridvariant.
Annons

Renault avslöjar nu en ny uppdatering av kompakta Mégane. Bland nyheterna är ett uppdaterat infotainmentsystem med större 9,3-tums pekskärm som vi känner igen från nya Clio. Dessutom har modellens förarstödssystem uppdaterats med bland annat filhållningsassistans och adaptiv farthållare.

Största nyheten stavas E-Tech PHEV som är Méganes nya laddhybridsvariant. E-Tech kombinerar en vanlig 1,6-liters bensinfyra med en ”kopplingslös” växellåda, två elmotorer och ett 9,8 kWh stort 400-voltsbatteri. Specifikationen matchar crossovermodellen Captur E-Tech som utannoserats tidigare.

Beskedet: Renault Mégane blir laddhybrid
Mégane E-Tech lär konkurrera med Kias populära Optima SW PHEV.

Elräckvidden ska vara 5 mil enligt WLTP-körcykeln med blandad körning. I stadstrafik ökar den siffran till 6,5 mil. Systemeffekten ligger på 160 häskrafter och modellen kan köras på el i upp till 135 km/h.

Utvändigt är skillnaderna mer subtila med en diskret modifierad främre stötfångare som den mest uppenbara.

Den tidigare högre utrustningsnivån GT-Line byter namn till R.S. Line för att knyta an till GTi-modellen R.S. som även den fått en uppdatering. Instegsmodellen R.S. 280 med 270 hästkrafter utgår och istället blir värstingen R.S. 300 Trophys motor på 300 hästkrafter standard. Idag säljs bara R.S. 280 i Sverige.

Säljstart i Europa är sommaren 2020. Några priser har inte utannonserats men laddhybriden lär kosta en bra bit mer än nuvarande grundpriset för den utgående modellen på 201.900 kr i kombiutförande. Jämförelsevis börjar GTi-modellen R.S. 280 idag på 314.900 kr.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen