Efter vårt avslöjande – nu svarar Volvo Cars på kritiken

Efter vårt avslöjande – nu svarar Volvo Cars på kritiken
Volvo V60 T8 och Karin Wik, presschef på Volvo Cars Sverige.

När vi testade Volvo V90 T8, BMW 530e xDrive och Mercedes E 300 de kombi (läs det testet här) kom Volvo V90 T8 39,8 kilometer på enbart el – men hade ändå dragit 0,52 liter bensin eller 0,13 liter per mil.

Vi kunde då avslöja att den bränslevärmare som används för att värma upp kupén i Volvos laddhybrider när bilen körs på el, släpper ut orenade avgaser.

Volvo Cars har nu bemött kritiken, nedan följer svaret från Karin Wik, presschef på Volvo Cars Sverige:

"Vi utrustar våra laddhybrider med bränsledriven värmare på marknader med ett kallt klimat. Övriga marknader har en elektrisk högvoltsvärmare. Volvo Cars har valt bränslevärmare till laddhybriderna för att kunna ge en så lång räckvidd på eldrift som möjligt. Särskilt när bilarna körs i ett kallare klimat är bränslevärmare en fördel för räckvidden på el. Om kupén istället hade värmts av el från batteriet så hade bilen i större utsträckning behövt köras på bensin, och nettoeffekten hade blivit en högre total bränsleförbrukning.

Volvo Cars använder senast tillgängliga teknologi för bränslevärmare och arbetar kontinuerligt med förbättringar tillsammans med våra leverantörer.

Volvo Cars är fullt transparenta med hur våra laddhybrider är konstruerade och de är, precis som alla våra bilar, certifierade och godkända enligt gällande regelverk och lagkrav."

Så här kommenterar auto motor & sports chefredaktör, Alrik Söderlind, Volvo Cars svar.

"Jag tror att många vill köra sina laddhybrider enbart på el, samtidigt som de vill ha en varm kupé. Visst blir körsträckan på el längre om man har en bränslevärmare, men snittresan i Sverige är kortare än Volvos laddhybriders räckvidd på el. DVS man kommer ofta att bränna bensin helt i onödan.

När vi jämförde Volvos energiförbrukning inklusive bensinvärme blev den högre än BMW 530e:s som enbart körde på el. Det vore mycket intressant med en exakt uträkning som visar att det är lönsamt att köra på en blandning av el och bensin. 

För övrigt borde man som kund få välja om man vill ha bränslevärmare eller elvärmare till kupén."

 

 
Hellre en varm kupé än nollutsläpp.
287
126