Bilmärket med högst status bland svenskar

Varken BMW, Mercedes eller Ferrari står högst i kurs hos svenskarna. Nä, det priset går till Tesla.
Annons

De flesta svenskar, sju av tio, tycker inte att det är något speciellt statusfyllt med att äga en ny bil. Och bara sex procent tycker att det är imponerande med en bil som är nyare än två år.

Det framkommer av en undersökning som opinionsinstitutet Yougov gjort under hösten 2019 på uppdrag av Blocket Fordon.

”Att nya bilar inte ses som särskilt statusfyllda är så klart positivt ur ett hållbarhetsperspektiv eftersom ett argument för att köpa nytt försvinner”, säger Tero Marjamäki, presschef på Blocket.

Undersökningen ger också svar på vad som höjer en bils anseende. Snygg design, svarar hälften av svenskarna, och tekniska funktioner tycker nästan lika många. Omkring en fjärdedel tycker att ett högt inköpspris innebär status samtidigt som lika många anser att miljövänlighet ger ett gott anseende.

”Det är glädjande att se att så många som var fjärde svensk ser miljövänligheten hos en bil som en statushöjare. Idag är det coolt att vara klimatsmart och det faktum att Tesla toppar statuslistan är ytterligare bevis för det”, säger Tero Marjamäki.

På andra plats kommer Ferrari och på tredje plats Volvo. Varken Aston Martin, Rolls-Royce eller Bentley finns med på tio-i-topp-listan.

Bilmärken med högst status bland svenskarna

  • Tesla – 24 procent
  • Ferrari – 13 procent
  • Volvo – 12 procent
  • BMW – 10 procent
  • Mercedes – 9 procent
  • Porsche – 8 procent
  • Audi – 7 procent
  • Jaguar – 5 procent
  • Toyota – 3 procent
  • Cadillac – 2 procent
 
Annons
Annons
Rulla till toppen