Kias storsuv får ett riktigt dollargrin

Nya Kia Sorento har egentligen premiär på Genève-salongen nu i mars, men för att bygga upp lite surr kring bilen väljer Kia att släppa på...
Annons

Nya Kia Sorento har egentligen premiär på Genève-salongen nu i mars, men för att bygga upp lite surr kring bilen väljer Kia att släppa på bilder och en del information redan nu. 

Kia har givit nya Sorento skarpare linjer än tidigare och den breda, stora grillen tillsammans med de stående baklyktorna gör att vi på redaktionen Sorento påminner en del om nya Ford Explorer.

Invändigt har det också hänt en hel del. Kia menar att materialvalen ska kännas mer lyxiga än tidigare, infotainmentsystemet ska vara av högsta snitt och utrymmena superba. Självklart är Kia Sorento också fortsatt sjusitsig.

På instrumentbrädan sitter en 10,12-tums touchskärm, och instrumentklustret består, tidsenligt, inte av fysiska mätare utan av en 12,3-skärm.

På drivlinefronten är det mest intressanta att Kia Sorento blir laddhybrid för första gången. Systemeffekten i den drivlinan blir 265 hästkrafter, varav 90 kommer från elmotorn. Kopplat till elmotorn är ett batteripaket på 16,6 kWh. Vilket borgar för en skaplig räckvidd på el. Kia Sorento som laddhybrid blir också fyrhjulsdriven. Detta erfar brittiska Autocar.

Fullständig premiär sker alltså i Genève den tredje mars.

 

Kias storsuv får ett riktigt dollargrin
Kias storsuv får ett riktigt dollargrin
Kias storsuv får ett riktigt dollargrin
Kias storsuv får ett riktigt dollargrin
Kias storsuv får ett riktigt dollargrin
Kias storsuv får ett riktigt dollargrin
 
Annons
Annons
Rulla till toppen