Koenigsegg Gemera – fyrsitsig Mega-GT

Premium Svenska Koenigsegg slår till med världens snabbaste familjebil – en Mega-GT – med plats för fyra personer och en effekt på 1.700 hk! Den revolutionerande drivlinan består av en trecylindrig bensinmotor med fria ventiler samt tre elmotorer. Toppfart på el är 300 km/h…

Koenigsegg Gemera – fyrsitsig Mega-GT

Tankar man sin Gemera på andra generationen etanol, eller koldioxidneutral etanol, menar Koenigsegg att den är lika koldioxidsmart som en elbil som laddats med grön el. Men det går givetvis även att köra på E85 eller vanlig bensin.

En av de tre elmotorerna är kopplad till vevaxeln och de andra två driver på bakhjulen. Den totala elektriska effekten är 1.100 hk.

Precis som i Regera finns ingen traditionell växellåda, och kraften från den mittmonterade kompakta förbränningsmotorn går direkt till framhjulen med understöd från en av elmotorerna – och man bjuder dessutom på variabel vridmomentfördelning för bästa fäste och extrema kurvegenskaper. För att spara energi i elläge kan drivningen till framaxeln kopplas bort.

De två elmotorerna bak driver individuellt och ger mest kraft till det hjul som behöver mest. Med både fyrhjulsstyrning och helt individuell vridmomentfördelning finns det oändliga möjligheter att justera både styrningen och körkänslan – vilket enligt Koenigsegg gör Gemera till en av de mest underhållande och säkraste bilarna på vår planet. I låg hastighet ger bakhjulsstyrningen snäv svängradie och uppe i fart ger det fantastisk stabilitet.

Tre körlägen bjuds: våt vägbana, normal och bana.

Vikten ligger på dryga 1,9 ton vilket imponerar riktigt stort om vi jämför med Porsches superhybrid 918. Den har en uppgiven torrvikt på 1.700 kg, med 1.715 kg för Gemera.

Räckvidden på el uppges till 50 km och batteripaketet med 800 volt har 16,6 kWh.

Fulltankad ska man komma upp mot 100 mil och fokus är att erbjuda världens snabbaste och bästa familjebil för långa resor i högsta komfort med prestanda som ingen annan bil har.

Vad sägs om fyra kylda och fyra uppvärmda mugghållare, infotainmentsystem både fram och bak, trådlös laddning av mobiler fram och bak, Apple Car Play, internet och WiFi, elva högtalare kopplade till riktigt bra förstärkare, kameror på både in- och utsida, memory foam-säten med uppvärmning med mera, med mera.

Vill man inte köra så mycket själv bjuds självkörning i nivå två, adaptiv farthållare, filhållning, parkeringshjälp och kameror som ger helikoptervy.

Därtill uppfyller Gemera alla säkerhetsnormer, har sex smarta krockkuddar och alla tänkbara säkerhetssystem.

Produktionen av Koenigsegg Gemera ska starta 2022 och den ska byggas 300 exemplar. Priset? Det är i skrivande stund inte känt, men vill du ha en Gemera måste du vara beredd på att betala rätt mycket pengar.

Tekniska data

FÖRBRÄNNINGSMOTOR:
3 cylindrar, turbo, laddluftkylare, fria ventiler, torrsumpsmörjning. Kompression 9,5:1. Borrning/slaglängd 95/93,5 mm. Effekt 600 hk på E85 vid 7.500 r/min (maxvarv 8.500 r/min), 600 Nm vid 2.000–7.000 r/min. 

Motorvikt 70 kg.

ELMOTORER:
Tre elmotorer, en driver på framhjulen via vevaxeln (400 hk/500 Nm), två driver på bakhjulen (2 x 500 hk/1.000 Nm).

EFFETK:
Total effekt 1.700 hk, 3.500 Nm. Total elektrisk effekt 1.100 hk.
Räckvidd på förbränningsmotor 950 km.
Räckvidd på elmotorer 50 km. Total räckvidd 1.000 km.

KAROSS:
L/b/h 4 975/1 988/1 295 mm. Axelavstånd 3.000 mm. Tjänstevikt ca 1.925 kg.

BROMSAR:
Fram ventilerade keramiska skivor, diameter 415 mm, tjocklek 40 mm. Sexkolvsok. Bak ventilerade keramiska skivor, diameter 390 mm, tjocklek 34 mm. Fyrkolvsok.

HJUL:
Fälg fram/bak 21x10,5/22x11,5. Däck fram 295/30 ZR21, bak 315/30 ZR22.

PRESTANDA:
0–100 1,9 sek. Toppfart över 400 km/h.