Den gigantiska vingen har ersatts med två fenor som ökar stabiliteten och sänker luftmotståndet. Motorkåpan har förlängts, de bakre hjulen har kapslats in, markfrigången har minskats och även luftintag i fronten och vid skärmarna har tagits bort – allt för lägre luftmotstånd och marktryck.
Det här betyder dessutom att belastningen på däcken blir lägre i höga hastigheter.
Jämfört med ursprungliga Jesko, som är byggd främst för att vara hypersnabb på en racerbana, är Jesko i höghastighetsversion en lite smartare ”varjedagbil”. Nu går det att stuva ner taksektionen i bilens front. Med lägre marktryck har dessutom fjädringen mjukats upp vilket gör bilen både bekvämare och mer förlåtande på en racerbana.
V8-motorn på fem liter ger som tidigare 1 600 hk när bilen tankas med E85. Med normal bensin är effekten 1 280 hk.
Marktrycket vid 250 km/h är 40 kg och det blir inte högre än 150 kg. Det ska jämföras med ”vanliga” Jesko som har ett marktryck på 800 kg i 250 km/h, och maximalt 1 400 kg.
Hur snabb den nya Jesko-versionen blir vet vi inte, men ska vi tippa på över 500 km/h – om det finns en väg och en förare som vågar … Klart är i alla fall att Koenigsegg inte kommer att bygga en gatlegal bil med högre hastighet – någonsin.