Världspremiär: Koenigsegg Jesko Absolut – snabbare blir det inte

Jesko i ny version med fokus på aerodynamik markerar slutet på höghastighetsjakten för Koenigsegg. "Det chockerande låga luftmotståndet på 0,278 och högfartsstabiliserande aerodynamik gör Jesko till en landbaserad raket som ska nå hastigheter som ingen har hört talas om", säger Christian von Koenigsegg.

Världspremiär: Koenigsegg Jesko Absolut – snabbare blir det inte

Den gigantiska vingen har ersatts med två fenor som ökar stabiliteten och sänker luftmotståndet. Motorkåpan har förlängts, de bakre hjulen har kapslats in, markfrigången har minskats och även luftintag i fronten och vid skärmarna har tagits bort – allt för lägre luftmotstånd och marktryck.

Det här betyder dessutom att belastningen på däcken blir lägre i höga hastigheter.

Jämfört med ursprungliga Jesko, som är byggd främst för att vara hypersnabb på en racerbana, är Jesko i höghastighetsversion en lite smartare "varjedagbil". Nu går det att stuva ner taksektionen i bilens front. Med lägre marktryck har dessutom fjädringen mjukats upp vilket gör bilen både bekvämare och mer förlåtande på en racerbana.

V8-motorn på fem liter ger som tidigare 1 600 hk när bilen tankas med E85. Med normal bensin är effekten 1 280 hk.

Marktrycket vid 250 km/h är 40 kg och det blir inte högre än 150 kg. Det ska jämföras med "vanliga" Jesko som har ett marktryck på 800 kg i 250 km/h, och maximalt 1 400 kg.

Hur snabb den nya Jesko-versionen blir vet vi inte, men ska vi tippa på över 500 km/h – om det finns en väg och en förare som vågar … Klart är i alla fall att Koenigsegg inte kommer att bygga en gatlegal bil med högre hastighet – någonsin.

 
347
6