Sportversion av Bugatti Chiron för bankörning

Bugatti följer upp Chiron Super Sport 300 som fokuserade på toppfart med Chiron Pur Sport för den som vill köra fort på bana eller på krokiga landsvägar.

Sportversion av Bugatti Chiron för bankörning

Bugatti Chiron Pur Sport känns lätt igen på sin gigantiska fasta vinge som är 1,9 meter bred och ger mer marktryck än standardvingen. Den feta vingen påminner om McLaren Senna som också är fokuserad på effektiv bankörning.

Bugattis styrelseordförande Stephan Winklemann säger att deras kunder önskat sig en bil som är ännu smidigare att köra med mer dynamisk kurvtagning. Chiron Super Sport 300 utvecklades i  slutet av förra året för att slå fartrekordet 300 mph (482 km/h). Bilen nådde 304,8 mph.

Bugatti Chiron Pur Sport har mer aggressiv och sportig design på diffusorerna. För att ytterligare spä på den sportiga framtoningen går det att få den nedre tredjedelen av bilen med naken kolfiber.

För att spara lite vikt är avgassystemets ändrör gjorda i titan och stolarna har en lättare form av Alcantara-klädsel. Fälgarna är gjorda av magnesium, vilket spar 16 kilo. Trots att vingen är större spar den 10 kilo eftersom det hydrauliska systemet för standardvingen har tagits bort. Totalt har Bugatti sparat 50 kilo.

Fjädringen har justerats och blivit 65 procent styvare fram och 33 procent bak. Bugatti uppger att detta inte påverkar komforten negativt. Pur Sport har nya krängningshämmare i kolfiber och ett nytt körprogram som kallas Sport+. De ska passa erfarna förare som vet hur man ska ta en kurva.

Motorn är orörd, 1500 hästar får räcka, men utväxlingen har ändrats för att ge snabbare acceleration i utgången av kurvor. Accelerationen från 60 till 120 km/h har förbättrats med två sekunder. Den tätare stegade utväxklingen sänker dock toppfarten till 350 km/h.

Bugatti Chiron Pur Sport kommer i produktion under andra halvåret 2020. Toalt kommer 60 bilar att producera till ett pris av 31,5 miljoner kronor plus moms.

Nu finns det äntligen en Bugatti för mina bandagar.
50
29