Isetta spelade en stor roll under efterkrigstiden för att motorisera Europa .Den började tillverkas av italienska Iso, men spreds sedan via licensavtal till Spanien, Belgien, Västtyskland, Frankrike, Brasilien och Storbritannien. Totalt tillverkades 161 728 exemplar. BMW byggde 135.000 bilar på licens.
För fem år sedan gick de schweiziska bröderna Oliver och Merlin Ouboter ut med att de skulle göra en modern elektrisk reinkarnation av Isettan, kallad Microlino. Företaget heter Micro Mobility Systems.
Av det första försöket blev intet. De 17.000 personerna som beställde en Microlino 1.0 har fick aldrig någon bil. Istället har de fått medverka i utvecklingen av den andra generationen, Microlino 2.0.
Den första generationen var en rörramskonstruktion och hade en elmotor från en gaffeltruck vilket gav en topphastighet på 90 km/h.
Microlino 2.0 har fått ett chassi av stål och aluminium. Och elmotorn har bytts ut till en som är 15 procent effektivare och starkare. Topphastigheten är alltjämt 90 km/h. Batteriet ska ge en räckvidd på 20 mil.
Genom att byta till batteri med större densitet har kupeutrymmet vuxit, men särskilt rymlig är ändå inte bilen, men det ingår så att säga i konceptet.
Europapriset är satt till 12.000 euro.