BMW halverar antalet motorer

Det kostar att snabbt utveckla många elbilar. För att spara pengar rensar BMW bort hälften av sina förbränningsmotorer.

BMW halverar antalet motorer

BMW har i dag motorer med tre, fyra, sex, åtta och tolv cylindrar i bensin- eller dieselvarianter. Det kan jämföras med svenska Volvo som endast har tre- och fyrcylindriga motorer och är på väg att lägga ner dieselmotorerna.

Att uppdatera, testa och certifiera alla motorvarianter är kostsamt. Det kostar också att hålla med alla olika komponenter som är unika för varje motorvariant. Därför har Volvo satsat på att hålla nere utbudet av motorer, något som nu också BMW tar efter. Målet är att halvera utbudet av förbränningsmotorer.

Under 2019 slog BMW-koncernen rekord med 2.538.367 fordon. Av dem var 2.185.793 BMW (varav 175.162 motorcyklar), 347.474 Mini och 5.100 Rolls-Royce. Försäljningen uppgick till 1.000 miljarder kronor. Trots god försäljning behöver utgifterna kapas för att klara av en intensiv och snabb utveckling av elbilar.

– Utgifter för framtiden för framtidens teknik som e-mobilitet måste finansieras. Därför fortsätter vi att arbeta med stark beslutsamhet i de frågor som ligger i våra egna händer och upprätthåller ett tydligt fokus på prestanda och effektivitet, säger BMW:s finansdirektör Nicolas Peter.

BMW räknar med att snabbt öka sin försäljning av elbilar.I slutet av nästa år ska BMW ha fem olika elektriska modeller på marknaden: Mini SE, BMW i3, BMW iX3, BMW iNext och BMW i4. Redan 2023 ska BMW ha 12 elbilsmodeller ute i bilhallarna.

Genom en snabb ökning av andelen elektrifierade bilar vill BMW undvika att betala utsläppsböter. Trots satsningen på elbilar uppskattar BMW:s utvecklingschef Klaus Fröhlich att förbränningsmotorer kommer att finnas kvar i minst 30 år till.

Rör inte V12:an!
252
95