Nya detaljer om Model Y – Får värmepump men ingen dragkrok

Tesla har varit sparsamma med de tekniska detaljerna för Model Y, men en nyligen publicerad ägarhandbok ger några nya insikter.
Annons

I fredags hände det som inte ens Tesla trodde för ett år sedan: de första exemplaren av den efterlängtade crossovermodellen Model Y levererades till kunder i USA. Trots att utbrottet av det nya coronaviruset hotar att lamslå världens handel och produktion ligger Tesla ett halvår före de prognoser de själva gav när bilen lanserades i mars 2019, vilka sa att de första leveranserna skulle ske hösten 2020.

Men trots att de första kunderna redan fått sina exemplar vet vi fortfarande ganska lite om bilen, annat än att det är en crossovervariant som i allt väsentligt delar teknik och design med sedanen Model 3. Tesla har fortfarande inte publicerat några officiella specifikationslistor på sin hemsida, och vi har egentligen inte fått någon mer information sedan bilen först presenterades för ett år sedan.

Men nu har Tesla alltså till slut publicerat i alla fall den mest grundläggande informationen om bilen i form av en användarhandbok, som först hittades av Green Gar Reports. Den svarar inte på alla frågor, men ger ändå en del nya insikter. 

Ingen dragkrok – eller?

I instruktionsboken, skriven för den inhemska amerikanska marknaden, står det svart på vitt att Model Y inte är utrustad med dragkrok. Detta är märkligt, eftersom Tesla erbjuder en fabriksmonterad dragkrok till Model 3. Men svenska kunder behöver inte tappa hoppet helt, för av någon anledning går Model 3 bara att få med dragkrok i Europa, och inte i USA. Faktum är att det i den amerikanska handboken till Model 3 finns ett liknande budskap angående dragkrok, alltså att bilen inte är utrustad med det. Det är alltså mycket möjligt att även Model Y får dragkrok i Europa, men inte i USA. Och nej, vi förstår inte heller varför Tesla gör så här.

Model Y får värmepump

Det här är, märkligt nog, en nyhet för Tesla. De har hittills hävdat att deras bilar är så effektiva på andra sätt att de inte behöver bekymra sig om värmepumpar för att minimera den mängd energi som behövs för att värma kupén. Men om instruktionsboken talar sanning ersätter värmepumpen det elektriska värmeelementet i samtliga versioner av Model Y, trots Teslas tidigare hävdanden om att de är onödigt tunga och komplexa. Detta borde förlänga bilens räckvidd under vintern, vilket är välkommet för svenska kunder.

Mått och vikt – men stämmer maxlasten verkligen?

I övrigt kan handboken berätta för oss att Model Y är 4,751 meter lång, 2,129 meter bred (med backspeglar) och 1,624 meter hög. Det gör den omkring 6 cm längre, 4 cm bredare 18 cm högre än Model 3. Model Y får också 16,7 cm markfrigång – 2,7 cm mer än Model 3.

Vikt med vätskor men utan passagerare anges för Long Range Dual Motor-versionen till 2.003 kilo – 156 kilo mer än vad instruktionsboken för Model 3 säger att den väger. Trots viktskillnaden anges dock samma maxlast för Model Y och Model 3 – 433 kilo. Det här väcker frågetecken. Tesla säger att Model Y ska gå att få med sju säten, men lastar man sju fullvuxna svenska män i bilen kommer de tillsammans att väga i genomsnitt 588 kilo. Utan bagage. Hur de löser den biten får vi dock återkomma till – enligt Tesla får de som vill ha sju säten vänta till nästa år.

Terrängmjukvara

En exklusiv attiralj i Model Y, som sedansyskonet inte har, är Off-Road Assist. Det är ju trots allt ett suv-liknande fordon, och sådana ska i alla fall kunna låtsas att de trivs i skogen. Således får den en ett offroadläge, som enligt instruktionsboken ska fördela vridmomentet mellan fram- och bakaxel (på de fyrhjulsdrivna varianterna alltså) för att optimera fästet.

Motorer och batteri

I vanlig ordning vill Tesla helst inte berätta något alls om hästkrafter eller kilowattimmar. Men vi får i alla fall veta att Model Y har en permanentmagnetmotor bak och att fyrhjulsdrivna modeller har en induktionsmotor fram. Alltså samma layout som i övriga Teslamodeller. Om vi utgår från att bilen delar batteri och motorer med Model 3 får den batterier med 50 eller 75 kWh. Enligt svenska transportstyrelsen har Model 3 Performance 476 hästkrafter, vilket den snabbaste Model Y i så fall också får. WLTP-räckvidden för Model Y Long Range är 505 km, 55 km färre än Model 3. 

För den som vill läsa hela instruktionsboken till Tesla Model Y finns den att hämta på Teslas hemsida. 

 

Läs också:

Annons
Annons
Rulla till toppen