Larmet: Smittorisken skapar problem för däckbytet

Bytet till sommardäck närmar sig med stormsteg och nu larmar Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, för att bytet inte kommer kunna ska inom lagstadgad tid.

Larmet: Smittorisken skapar problem för däckbytet
Foto: Getty Images

På grund av Coronavirusets smittorisk tvingas personal på Sveriges bilverkstäder stanna hemma samtidigt som allt fler kunder inte vågar besöka verkstäderna. Detta medför att tidsgränsen för däckbytet kommer bli svår att uppnå.

- Kravet att sommarhjulen ska vara monterade senast den 1 april kommer inte gå att förverkliga i år. Även i normala fall är det omöjligt för alla fordonsägare att skifta till sommarhjul i tid. Vi har en lagstiftning som inte är anpassad till den verklighet verkstäderna lever i, säger Bo Ericsson, vd för SFVF.

Av Sveriges 4,8 miljoner bilar använder cirka 70 procent av dessa dubbdäck. Enligt SFVF så står verkstäderna för i princip alla däckbyten vilket gör att man ska skifta däck på 3 360 000 bilar – på två veckor.

- Den här arbetsbördan är fullständigt orimlig att hantera för oss i branschen, därför kräver vi att tidsgränsen slopas i sin helhet, säger Bo Ericsson.

Man påpekar samtidigt att dagens tidsgräns för däckbyte ökar risken för att oseriösa aktörer tar plats på marknaden.

- Personerna som utför svartarbetet saknar ofta kompetens, vilket leder till fler olyckor och att nollvisionen äventyras, avslutar Bo Ericsson.

 

 

 

 
Jag håller med, tidsgränsen bör ändras.
121
61