Ruf:s tolkning av Porsche-klassikern är en fröjd för ögat

Ruf SCR visades upp första gången på bilsalongen i Genève 2018, sedan dess har vi väntat på att bilen ska bli produktionsklar – tills nu.

Ruf:s tolkning av Porsche-klassikern är en fröjd för ögat

SCR kan för ett otränat öga se ut som en Porsche 911 964 – men låt dig inte luras – under skalet finns en kolfiber-monocoque med rör-ram och ungefär där försvinner de prestandamässiga likheterna med klassikern.

Motorn i SCR är en boxersexa på 4,0 liter utan turbo med en effekt på 510 hästkrafter (375 kW) som nås vid 8 270 varv, vridmomentet är 470 Nm.  För att förstärka sin old school-approach erbjuds SCR endast med sexväxlad manuell låda och toppfarten är satt till 320 km/h.

På insidan är det analoga mätare som gäller och instrumentbräda, dörrpaneler och mittkonsol är täckt i brunt läder. De skålade sportstolarna är delvis klädda i rutigt tyg, snacka om retro! Dock avslöjas det faktum att SCR är en modern sportbil när man kikar ner mot fotbrunnen där en massa vacker kolfiber uppenbarar sig.

Baktill finner vi stora och breda skärmar som för tankarna tillbaks till Turbo-versionen av 964. Baklyktorna är utrustade med moderna lysdioder som sveper längst med bakdelen av bilen.

Till skillnad från bilderna som togs vid Genèvesalongen 2018 har SCR nu utsmyckats med en urläcker vinge som tillför ytterligare karisma till en redan fantastisk bil.

Enligt Carscoops kommer Ruf bygga 15 exemplar om året av SCR och prislappen förväntas hamna på omkring 7,2 miljoner kronor.

 
Den här bilen är alldeles, alldeles underbar!
291
11