Bil Sweden: ”Vi kommer att kickstarta Sverige!”

Sveriges fordonsindustrin har drabbats hårt av coronakrisen. 62.000 av de 67.000 som är anställda på landets tre fordonstillverkare har varslats. Det betyder att Scania, Volvo Cars och AB Volvo har dragit hårt i handbromsen. Det är bara Koenigsegg och NEVS som inte permitterat, enligt Mattias Bergman.

Bil Sweden: ”Vi kommer att kickstarta Sverige!”
Foto: Getty Images / Mattias Bergman, Bil Sweden

Landets underleverantörer sysselsätter 93.000 personer och enligt Mattias Bergman finns det en uppenbar risk att hälften kommer att permitteras eller varslas inom kort. Det här är farligt för ekonomin eftersom fordonsindustrin står för 15 procent av varuexporterna och 20 procent av industriinvesteringarna. Generalagenter med hög belåningsgrad eller svag balansräkning kan råka illa ut, liksom många mindre företag.

Men allt är inte nattsvart. 

- Sverige ligger långt framme när det gäller onlinehandel, både för nya och begagnade bilar. Dessutom är Sverige ett av få länder i Europa som inte har stängt bilåterförsäljare och verkstäder. Man kan fortfarande köpa bil och få den servad. Att hålla igång konsumtionen är mycket viktigt. Det är dessutom avgörande att vi håller igång reparationer och service av bilar som är kritiska för samhället. Att reservdelar kommer fram.

Det som gör mig hoppfull är att vi på Bil Sweden har en tät och mycket positiv dialog med regeringen som lyssnar bra. När smittspridningen minskar kommer vi att ha ett bra förslag på åtgärdspaket som kickstartar Sverige! Förhoppningsvis redan i april.

 
Jag delar Mattias Bergmans uppfattning!
95
6