Unik McLaren F1 GTR Longtail till salu - kolla in när Kenny Bräck kör den

McLaren F1 är en av historiens bästa sportbilar. Tävlingsversionen F1 GTR Longtail tillverkades bara i tio exemplar. Det första är nu till salu.

Unik McLaren F1 GTR Longtail till salu - kolla in när Kenny Bräck kör den

Totalt tillverkades 100 exemplar av McLaren F1 varav 64 var den vanliga gatbilen. Det gjordes också flera tävlingsversioner. Den sista gjordes 1997 och kallas F1 GTR Longtail.

Namnet Longtail syftar på att bilens bakdel är 64 centimeter längre än standardbilen för att ge bättre aerodynamik. Förlängningen och breddningen med tio centimeter gjordes för att bilen skulle kunna konkurrera med de flundraliknande motståndarna Mercedes-Benz CLK GTR och Porsche 911 GT1.

Trots att bilen är betydligt större än standardbilen så är vikten lägre – 915 kg mot 1.140 kg. Effekten från V12:an är något längre än i standardbilen på grund av tävlingsreglementet (600 hk mot 627 hk), men vridmomentet är högre (651 Nm mot 617 Nm).

Det exemplar av McLaren F1 GTR Longtail som nu säljs av bilhandlaren Tom Hartley Jnr användes som prototyp av McLaren och Gordon Murray i utvecklingen av tävlingsversionen. Bilen utvecklades för tävlingsbruk, men har konverterats för gatkörning. Med bilen följer delar för att återställa bilen i tävlingsskick.

I den här videon kan du se Kenny Bräck, som är cheftestförare på McLaren, köra just det här exemplaret av F1 GTR Longtail vid Goodwood Festival of Speed i England.

Priserna på McLaren F1 har ökat drastiskt i pris på senare år. Idag ligger vanliga versionerna runt 150 miljoner kronor. Förra året säldes en McLaren F1 LM för 186 miljoner kronor. Det här exemplaret av F1 GTR Longtail kan kosta över 200 miljoner. 

Det är inte bara dyrt att köpa en McLaren F1, det är också hysteriskt dyrt att äga den. För att byta däck krävs det att man hyr en tävlingsbana och flyger in tekniker från McLaren i England. Här kan du höra om hur kostsamt det är att hålla en McLaren F1 rullande:

Jag drömmer om att en gång få köra en McLaren F1.
134
23

V12:an kommer från BMW.

Standardversionen har tre sittplatser, men GTR har bara två.

GTR har till skillnad mot vanliga GTR en sekventiell växellåda.