Bilförsäljningen i mars – ingen Coronaeffekt

Nyregistreringarna i mars gick ned med 8,6 procent. Men det är inte coronavirusets fel, menar en positiv Mattias Bergman på Bil Sweden: "Fordonsindustrin ställer om sina produkter och efterfrågan ökar".
auto motor & sport tycker till: "Elektrifieringen kan bli lite av bilbranchens räddning".

Bilförsäljningen i mars – ingen Coronaeffekt
Porsche går urstarkt trots coronakris. 75 procent fler sålda bilar under första kvartalet, jämfört med i fjol.

Nybilsförsäljningen backade med 8,6 procent under mars månad, jämfört med i fjol. Men det finns klara vinnarmärken på marknaden, med god fart på försäljningen. 

Enligt Bil Swedens vd Mattias Bergman har inte Covid-19 inte haft någon påverkan på den sänkta försäljningen.

– De bilar som registrerades i mars är till stor del ett resutat av order som tecknats flera månader tidigare, innan Coronautbrottet. Vi kan dock förvänta oss Corona-effekter på registreringarna under de närmaste månaderna. Nedgången under mars är beroende på rekylen efter de mycket höga registreringarna i december inför fordonsskattehöjningen vid årsskiftet.

Omställningen till elektrifierat fortsätter och 28,2 procent av bilarna som registrerades under mars månad var laddbara, mot 14,6 i fjol. Totalt sett har laddbara bilar en marknadsandel på 27,9 procent, mot 13,3 procent under samma period i fjol. Enligt Mattias Bergman kommer inte Corona påverka detta.

– Vi bedömer att trenden med ökad andel laddbara fordon inte kommer förändras på sikt av den pågående Coronapandemin. Fordonsindustrin ställer om sina produkter och efterfrågan ökar.

Som ett resultat av detta har utsläppen från nya bilar minskat med 16 procent och enligt NEDC-normen har den därmed gått ner från 118 g/km till 99,5.

På märkesnivå ser vi stora variationer. Marknadsledande Volvo har under årets tre första månader tappat 4,5 procent av försäljningen, och 9,8 procent under april. Men marknadsandelen har ökat, om än marginellt, från 18,95 till 19,09.

Porsche går starkt mot trenden med en ökning av registreringarna med 75 procent under årets första kvartal! Upp från 328 till 574 bilar.

Andra vinnande märken är Opel + 31 procent, Kia + 16 procent, Audi och Toyota + 13 procent. Citroëns lyxbilsmärke DS har också fått fart på sin försäljning, om än från låga volymer, från 10 till 51.

Förlorarna bland de större märkena är Mazda -90 procent, Subaru -75, Nissan och Honda -63, Dacia -54, Ford -51 och Renault -31.

Alrik Söderlind.

 
Jag fick min nya bil under mars.
11
24