Bilförsäljningen i mars: Ingen coronaeffekt

Nyregistreringarna i mars gick ned med 8,6 procent. Men det är inte coronavirusets fel, menar en positiv Mattias Bergman på Bil Sweden: "Fordonsindustrin ställer om sina produkter och efterfrågan ökar". auto motor & sport tycker till: "Elektrifieringen kan bli lite av bilbranchens räddning".
Annons

Nybilsförsäljningen backade med 8,6 procent under mars månad, jämfört med i fjol. Men det finns klara vinnarmärken på marknaden, med god fart på försäljningen. 

Enligt Bil Swedens vd Mattias Bergman har inte Covid-19 inte haft någon påverkan på den sänkta försäljningen.

– De bilar som registrerades i mars är till stor del ett resutat av order som tecknats flera månader tidigare, innan Coronautbrottet. Vi kan dock förvänta oss Corona-effekter på registreringarna under de närmaste månaderna. Nedgången under mars är beroende på rekylen efter de mycket höga registreringarna i december inför fordonsskattehöjningen vid årsskiftet.

Omställningen till elektrifierat fortsätter och 28,2 procent av bilarna som registrerades under mars månad var laddbara, mot 14,6 i fjol. Totalt sett har laddbara bilar en marknadsandel på 27,9 procent, mot 13,3 procent under samma period i fjol. Enligt Mattias Bergman kommer inte Corona påverka detta.

– Vi bedömer att trenden med ökad andel laddbara fordon inte kommer förändras på sikt av den pågående Coronapandemin. Fordonsindustrin ställer om sina produkter och efterfrågan ökar.

Som ett resultat av detta har utsläppen från nya bilar minskat med 16 procent och enligt NEDC-normen har den därmed gått ner från 118 g/km till 99,5.

På märkesnivå ser vi stora variationer. Marknadsledande Volvo har under årets tre första månader tappat 4,5 procent av försäljningen, och 9,8 procent under april. Men marknadsandelen har ökat, om än marginellt, från 18,95 till 19,09.

Porsche går starkt mot trenden med en ökning av registreringarna med 75 procent under årets första kvartal! Upp från 328 till 574 bilar.

Andra vinnande märken är Opel + 31 procent, Kia + 16 procent, Audi och Toyota + 13 procent. Citroëns lyxbilsmärke DS har också fått fart på sin försäljning, om än från låga volymer, från 10 till 51.

Förlorarna bland de större märkena är Mazda -90 procent, Subaru -75, Nissan och Honda -63, Dacia -54, Ford -51 och Renault -31.

Bilförsäljningen i mars: Ingen coronaeffekt
Alrik Söderlind.

auto motor & sport tycker till

Elektrifieringen kan bli lite av bilbranschens räddning. Anledningen till att byta bil är mycket större när det finns stora ekonomiska fördelar med elektrifierade bilar, framförallt för tjänstebilister. Finns det drivkrafter, finns det anledning att byta, trots att ekonomin i stora delar har stannat upp. Vi kan alltså tacka elektrifieringen för att intresset för nya bilar hålls uppe.

 

Ett paradexempel är Porsche som satsar hårt på laddbara bilar, och går riktigt starkt. Vi har ännu inte fått statistiken för olika modeller, men det ska bli intressant att se om Tacycanleveranserna har tagit fart.

 

Att Kia går bra har också med elektrifieringen att göra, på samma vis som att Mazda och Subaru är stora förlorare – tillverkare med noll eller få laddbara bilar. De bilmärken som satsat på elbilar får alltså en extra belöning i form av ökad försäljning på den svenska marknaden, och elbilsförsäljningen ökar också dramatiskt på europamarknaden.

Kanske kan också väntetiderna på elbilar inte bli så långa som befarats, nu när bilförsäljningen går ner i stort sett hela världen.

Det finns också andra goda tecken som kan tala för att bilförsäljningen inte kommer att falla dramatiskt. För det första lär registreringarna under april och även maj att handla om bilar som beställts före Coronatiderna. Det vill säga, de bör inte gå ner dramatiskt.

För det andra håller svenska bilhandlare och verkstäder fortfarande öppet, till skillnad från i många andra länder. Personligen tycker jag att det är rätt. Det är viktigt att vi kan reparera och serva bilar, och ett besök i en folktom bilhall lär inte vara farligt. Det kan dessutom visa sig att det finns extra bra köp där ute just nu.

 

För det tredje har intresset att köpa bil bland auto motor & sportläsarna INTE minskat. När vi ställde en fråga på vår hemsida visar det sig att betydligt fler söker efter både begagnade bilar och nya bilar på nätet.

 

Däremot är det färre som besöker bilhandlare, funderar på tjänstebil och privatleasing. Det är också färre som lämnar in sin bil på recond. Däremot tvättar man sin bil lika ofta nu som före Corona. Den siffran borde väl öka – det är viktigt att hålla rent!

 
Annons
Annons
Rulla till toppen