VW-chefen: Sverige är ett föredöme för andra länder

Premium I ett tomt mötesrum i ett öde huvudkontor i Wolfsburg ger Volkswagens försäljningschef Jürgen Stackmann oss en intervju om hur Volkswagen mår mitt upp i corona-krisen. En sak är han tydlig med: Sverige är ett ljus i mörkret.

VW-chefen: Sverige är ett föredöme för andra länder

 

"Jag har aldrig haft så roligt på jobbet, upplevt lika mycket kreativitet och positiv energi som nu! Och Sverige är ett föredöme."

 

Hur har de senaste veckorna varit?

JS: – Jag har varit väldigt orolig för den kortsiktiga effekten. Återförsäljarna klarar sig. Men det här är spännande! Jag har kanske aldrig haft så roligt på jobbet – eller ja hemma … Jag har inte varit med om lika mycket positiv energi som nu. Teamenergin är fantastisk, det har aldrig tagits så snabba beslut som nu och, så kreativt.

– Vi ändrar våra arbetssätt, sitter hemma, barn kommer in på mötena, det händer mycket och vi kommer på nya innovationer.

 

Vad anser du om den svenska öppna modellen?

JS: – Sverige är unikt, det enda landet i världen som har ökande försäljningsvolymer. I många andra länder faller bilintresset till förmån för annat, men inte i samma grad i Sverige. Ni är mycket bra på onlineaffärer, som ökar! Samtidigt har ni en social distans. Sverige är ett föredöme för andra länder.

 

Kommer ni att förespråka mildare koldioxidmålen, för att kompensera för ert ekonomiska tapp?

JS – Nej, vi tänker inte använda det argumentet. Vi har lovat våra kunder att sänka utsläppen och vi tror att det är görbart utan att drabbas av stora böter.

 

Hur ser du på Kina?

JS – Man ligger sex veckor före oss i Coronakrisen och visare vägen. Man kommer nog öppna fabrikerna fullt om en månad. Det dagliga livet kommer tillbaka, men vår anställda har masker på sig hela tiden, de som kan jobbar hemma – man får jobbet gjort! Det är bra fart i bilhallarna och vi tror att april blir en bättre månad än mars. I Maj kan vi vara tillbaka till normal försäljning.

 

Hur ändras bilbranschen av coronaviruset? 

JS: – Den tekniska utvecklingen går snabbt. Mycket mer online, med bud på begagnatbilar. I Kina har man tusentals onlinesäljare som visar bilar, ger erbjudanden, gör affärer.

– På kort sikt kan det bli mer fokus på billigare bilar, mindre bilar. Kanske begagnat-leasing.

 

Kommer det lägre oljepriset att sänka intresset för elbilar?

JS: – Visst blir det billigare med bensinbilar men vi räknar på bilfördelar och har bra priser på våra elbilar med god totalekonomi. Planen för elbilsandelen ligger kvar och vi ska få de batterier som vi beställt. 

 

 Hur går det med ID 3?

JS: – Vi jobbar på hårt, 110 procent fokus, leveranserna kommer igång till sommaren. Vi kommer att lösa mjukvaruprolblemen, och det kommer uppdateringar online längre fram. Vi lär oss väldigt mycket.

 

När startar ni tillverkningen igen? 

JS – Vår plan är att starta i mindre skala den 20 april. Med runt 20 procent kapacitet, med längre avstånd mellan bilbyggarna. Det här är en viktig signal, och att alla andra följer med. Hela industrin måste göra en synkroniserad start, vi inser hur sammanlänkat allt är. 

 

Hur påverkar corona bilismen i stort?

JS: – Just nu ser vi att personlig mobilitet blir mycket viktigare. Många vill slippa kollektivtrafik!  

Jag hoppas att VW lyckas få igång produktionen snart.
194
15