Beskedet från Mercedes – slutar med vätgasbilar

Mercedes GLC F-Cell blir den första och sista personbilen från Mercedes med bränslecellsteknik, rapporterar Automotive News. Man ska istället rikta satsningen på bränslecellsteknik mot tunga fordon....
Annons

Mercedes GLC F-Cell blir den första och sista personbilen från Mercedes med bränslecellsteknik, rapporterar Automotive News. Man ska istället rikta satsningen på bränslecellsteknik mot tunga fordon. Faktum är att Daimler och Volvo Trucks ska slå sina kloka ihop i arbetet med bränslecellsutveckling för tunga fordon. 

Mercedes hade initialt stora planer för GLC F-Cell och planen var att lansera den på flera marknader.

När vi nu kan summera Mercedes GLC F-Cell kan vi konstatera att den aldrig ens fanns till försäljning till privatpersoner, utan de få hundra exemplar som tillverkades användes i kommersiella samarbeten med andra företag.

Olikt andra vätgasbilar som Toyota Mirai och Hyundai Nexo är Mercedes GLC F-Cell också en laddhybrid och batteriet kan laddas med sladd.

En bränsecellsbil är ungefär dubbelt så dyr att tillverka som en motsvarande elbil. Och när marknaden nu säger elbilar så är det naturligtvis svårt att räkna hem en fortsatt satsning på vätgasteknik.

 

 
Annons
Annons
Rulla till toppen