Studie visar: Bortkastat att göra elbilar lättare

Lättare bilar kräver mindre energi för sin framdrivning, men det innebär inte att det är bäst att göra elbilar så lätta som möjligt.
Annons

Att göra bilar med förbränningsmotorer så lätta som möjligt ger en miljövinst, men en tysk studie visar att samma sak inte gäller för elbilar.

I dag har alla biltillverkare stort fokus på utveckling av elbilar och lättare material för att få ner utsläppen, en utveckling som både drivs på att lagstiftare och marknaden.

Manuel Schweizer vid den tekniska högskolan i Ingolstadt i Tyskland har undersökt vilken typ av lättviktskonstruktion som kräver minst resurser att tillverka och som bidrar mest till minskade utsläpp. 

Schweizer räknade bland annat in den energiåtgång och de utsläpp som genereras vid framställningen av grundmaterialet, exempelvis aluminium och stål. Han räknade också på skillnaden i bromskraftsåtervinning mellan bilar med olika tyngd. En tyngre bil ger större energiåtervinning vid inbromsning.

Den överraskande slutsatsen är att lättviktskonstruktioner är helt bortkastade på elbilar. Sett över hela livscykeln kräver lättviktskonstruktionen mer energi och genererar större utsläpp.

Studien visar att det finns mycket energi att spara vid tillverkningen. Ett tyngre materialval i mellanprissegmentet kan spara in 9–13 procent av utsläppen som sker vid batteriproduktionen. För premiumsegmentet är motsvarande siffror 19-24 procent. Med andra ord kan extrakilona göra det möjligt att stoppa in större batterier utan att öka de totala utsläppen.

Länk till studien.

 
 
Annons
Annons
Rulla till toppen