Ford använder fågelbajs på sina bilar

Att biltillverkare utsätter sina bilar för extrema miljöer under utvecklingen av olika modeller är inte ovanligt. Men visste du att Ford utsätter lackeringen på fordonen för fågelbajs?

Ford använder fågelbajs på sina bilar

Forsknings- och utvecklingsfasen av en bilmodell inkluderar mer arbete än vad man kanske kan ana. Bland annat utsätter Ford bilarnas lackering för fågelbajs. Fågelbajset är görs på konstgjord väg i ett labb.

Testet heter helt enkelt "Fågelbajstestet" och är en av många prövningar som färgproven måste genomlida. Karossen sprejas med en blandning av fosforsyra, såpaliknande rengöringsmedeloch även syntetiskt pollen. Provet hettas sedan upp till mellan 60 och 80 grader.

Resultaten används ofta för att förbättra lackeringen. Den amerikanska biltillverkaren finjusterar pigmenten, hartsen och olika tillsatser. Teknikerna säkerställer att beläggningen som applicerats på karossen står emot föroreningar oavsett väder eller utomhustemperatur. 

– Eftersom så många bilar står parkerade just nu på grund av att människor stannar hemma är det sannolikt att fåglarna lämnar fler spår efter sig mer än vanligt. Det är klokt att ta bort dem innan det blir för insmetat, men våra kunder kan åtminstone ha lite tröst i det arbetet som vi gör för att skydda lackeringen, säger Andre Theirig, chef för Core Engineering Paint på Ford Europa. 

Förutom att utsätta karossen för artificiellt fågelbajs, utför Ford andra färgtester som imiterar extrema väderförhållanden, från minusgrader till hög luftfuktighet, samt salt- och bränslestänk. Under ett annat test bombarderas provet med med ultraviolett ljus upp till 6.000 timmar (250 dagar) i ett labb för att simulera vad solen gör med lackeringen på de platser på jorden med mest solljus. 

 
Min bil har tagit mycket stryk av fågelbajs.
30
65