Nu får alla Volvo-bilar sänkt toppfart

"Farten dödar" är en gammal sanning. För Volvo Cars som har säkerhet som sin image gäller det att göra bilarna så säkra som möjligt – därför begränsas nu toppfarten i alla nytillverkade Volvo-bilar. Och fler säkerhetsfunktioner är på gång.

Nu får alla Volvo-bilar sänkt toppfart

Volvos långsiktiga mål är att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i en Volvo. Förra året gick Volvo ut och berättade att det är anledningen till att en begränsning av toppfarten till 180 km/h skulle införas på från och med 2021 års modeller. 

Nu har Volvo börjat att tillverka 2021 års modeller och därmed införs begränsningen av toppfarten på alla nya bilar som tillverkas. 

I Japan har bilar sedan länge en fartbegränsning på 180 km/h. 

Förutom fartbegränsningen kommer alla Volvobilar nu även att levereras med en Care Key som gör det möjligt för volvoförare att ställa in ytterligare begränsningar för bilens toppfart, till exempel innan bilen lånas ut till andra familjemedlemmar, eller till yngre och oerfarna förare.

– Vi anser att biltillverkare har ett ansvar att hjälpa till att öka trafiksäkerheten, säger Malin Ekholm, chef för Volvo Cars Safety Centre.

När nyheten om Volvos fartbegränsning kom ut förra året startade en hetsig debatt där en del ifrågasatte biltillverkarnas rätt att införa sådana begränsningar.

– Vår hastighetsbegränsande teknik, och dialogen som den har initierat, passar in i det sättet att tänka. Toppfartsbegränsningen och Care Key hjälper människor att reflektera över och förstå att fortkörning är farligt, samtidigt som det ger en extra trygghet och stödjer bättre förarbeteende.

Volvo Cars anser sig ha en skyldighet att vidta åtgärder som i slutändan kan rädda liv. Även om det skulle innebära en risk för att förlora potentiella kunder. Volvos systerföretag Polestar har däremot ingen sådan spärr.

I ett pressmeddelande skriver Volvo att över vissa hastigheter är inte längre bilens säkerhetssystem tillräckligt för att undvika allvarliga skador och dödsfall om olyckan skulle vara framme. De skriver också de flesta länder i västvärlden har hastighetsbegränsningar, men fortkörning är ändå vanligt förekommande och en av de vanligaste orsakerna till dödsfall i trafiken.

Fler säkerhetsfunktioner på gång

Förutom fortkörning är berusning och distraktion två andra vanliga orsaker till allvarliga olyckor. Volvo Cars kommer därför även adressera dessa problem med fler säkerhetsfunktioner i sina bilar. 

Vi kan också förvänta oss system för att varna för fortkörning vid lägre hastigheter eftersom denna funktion ser ut att bli ett krav inom EU. Funktionen kallas Intelligent Speed Assistance (ISA) och använder en kamera för att läsa av vilken maxhastighet som anges på skyltarna.

auto motor & sport kommenterar:

Glädjedödare! Så kan en hastighetsspärr på 180 km/h kännas, men höga hastigheter är ju faktiskt dödande på riktigt.

För Volvo som lever på sin säkerhetsimage är det livsviktigt att ligga i framkant inom säkerhetsområdet. De måste vara först med nya säkerhetsfunktioner. Säkerhet och skandinavisk design säljer. 

För andra märken som BMW vore en sådan fartspärr mer förödande för försäljningen. Det är helt enkelt inte samma typer av kunder som köper en Volvo som köper en BMW.

På samma sätt var det rätt av Volvo att sätta en begränsning på två liters cylindervolym och fyra cylindrar. Volvos kunder vill ha kraft, men bryr sig sällan de tekniska detaljerna. Till skillnad mot BMW-köpare.

Detta handlar alltså inte bara om säkerhet utan om varumärkesbyggande. För det sportiga har Volvo/Geely byggt ett annat varumärke: Polestar. Och de har ingen sådan fartspärr.

Magnus Fröderberg
webbreporter

Håller med, helt rätt av Volvo!
78
203