BMW 5-serien uppdateras - fler laddhybrider och bättre infotainment

Med ansiktslyftningen av BMW:s 5-serie innebär inte bara en lätt sminkning av det yttre. Den som vill ha en laddhybrid har flera alternativ på motorer, drivning och kaross.

BMW 5-serien uppdateras - fler laddhybrider och bättre infotainment

För en månad sedan läckte det ut bilder på den ansiktslyfta versionen av BMW:s 5-serie. Nu har BMW officiellt lanserat den nya uppdateringen.

Förändringen i design är blygsam och kräver en van blick för att avslöjas. Strålkastarna har blivit smalare och fått L-formade led-ljus.  Adaptiva led-strålkastare med matrix-teknik finns som nytt tillval och det går även att välja laserstrålkastare till alla modeller.

Bakpartiet har också fått nydesignade bakljus och fyrkantiga avgasutblås.

 

Fyrkantiga avgasutblås på samtliga versioner.

Bättre förarassistans och infotainment

5-serien har även fått nya förarassistanssystem och mer automatiserad körning. Bilens kameror kan lagra 40 sekunder långa sekvenser om man har tillvalet Parking Assistant Plus.

Infotainmentsystemet har förbättrats och mer bland annat fler appar, ökad personlig anpassning och fler anslutningsmöjligheter. Det gfinns stöd för både Apple Carplay och Android Auto

Ett nytt molnbaserat navigeringssystem uppges ge extremt snabb beräkning av rutter och uppdatering av trafiksituationen i realtid. Laddhybriderna kan använda systemet för att automatiskt växla om till eldrift i miljözoner.

 

Det förbättrade infotainmentsystemet har bland annat stöd för Android Auto.

Fler laddhybrider med fler val

Laddhybrider är stekheta på den svenska tjänstebilsmarknaden och BMW utökar därför sin palett med laddbara varianter. 530e får nu 40 extra hästkrafter till 292 hk och säljs i även i kombiutförande, med eller utan fyrhjulsdrift.

Den som nöjer sig med sedankaross kommer senare i år även att välja en 400 hästars laddhybrid med fyrhjulsdrift: 545e Xdrive.

Den maximala dragvikten för laddhybriderna har ökat från 750 kg till 1.700 kg för tvåhjulsdrivna versioner samt 2.000 kg med fyrhjulsdrift.

Den sexcylindriga dieselmotorn i BMW 530d går från ett till två turboaggregat. Samtidigt höjs effekten från 265 till 286 hästkrafter och vridmomentet från 620 till 650 Nm.

 
 

BMW M550i Xdrive.

BMW 5-serie 2020

Priser för sedan

520i: 184 hk, 290 Nm, 7,9 sek, 5,3 l/100 km 436.000 kr
530i: 252 hk, 350 Nm, 6,3-6,4 sek, 5,3 l/100 km 488.000 kr
530i Xdrive: 
252 hk, 350 Nm, 6,3-6,4 sek, 5,3 l/100 km 498.000 kr
540i Xdrive: 333 hk, 450 Nm, 4,9–5,2 sek, 6,3 l/100 km 568.000 kr
M550i Xdrive: 530 hk, 750 Nm, 3,8 sek, 9,7 l/100 km 854.000 kr (ej kombi)
M5 (Xdrive): 600 hk, 750 Nm, 3,4 sek, 11 l/100 km 1.167.500 kr (ej kombi)
520d: 190 hk, 400 Nm, 7,2 sek, 4,1 l/100 km 436.000 kr
520d Xdrive: 
190 hk, 400 Nm, 7,2 sek, 4,3 l/100 km 459.000 kr
530d: 286 hk, 650 Nm, 5,4 sek, 4,5 l/100 km 531.000 kr
530d Xdrive: 286 hk, 650 Nm, 5,4 sek, 4,5 l/100 km 554.000 kr
540d Xdrive: 340 hk, 700 Nm, 4,6 sek, 5,0 l/100 km 612.000 kr
530e: 292 hk, 420 Nm, 5,9 sek, 1,4 l/100 km 545.000 kr
530e Xdrive: 
292 hk, 420 Nm, 5,9 sek, 1,6 l/100 km 568.000 kr
545e: 394 hk, 600 Nm, 4,7 sek, 2,1 l/100 km Ännu ej prissatt (ej kombi)

 

Bilar med Luxury Line-paket får vertikala luftinsläpp.

Äntligen 530e laddhybrid som kombi!
329
38