Dragkrok och längre räckvidd i Hyundai Kona

Hyundai uppdaterar elbilen Kona Electric med dragkrok och lite längre räckvidd tack vare ökad effektivitet. Men dragkulan tål inte några tunga lass.

Dragkrok och längre räckvidd i Hyundai Kona
Eldrivna Kona får dragkrok – för lätta laster. Foto: Hyundai

De Hyundai Kona Long Range som byggts i mars i år eller senare kan utrustas med dragkrok. Det skriver Hyundai i ett pressmeddelande. Draganordningen kan antingen läggas till när bilen beställs för 9.151 kronor extra, eller eftermonteras på en befintlig bil.

Enligt Hyundai har många Kona-ägare efterfrågat dragkrokar, och nu går deras önskan alltså i uppfyllelse. Men det finns några begränsningar. Dels kommer dragkrok bara göras tillgängligt till Long Range-varianten av Kona Electric, alltså bilarna med det större 64 kWh-batteriet. Bilar med det mindre 39 kWh-batteriet får klara sig utan. 

Dessutom är dragvikten begränsad till endast 300 kilo – vilket kan jämföras med dieseldrivna Kona, som får dra upp till 1.250 kilo. Den låga viktgränsen innebär att dragkroken egentligen bara kan användas till saker som cykelstativ eller lättare flyttlass. 

I samband med att dragkroken lades till har Hyundai även förbättrat bilens energieffektivitet, vilket gör att WLTP-räckvidden i Long Range-varianten har ökat från 449 till 485 km. Standard Range tar sig i och med uppdateringen över 30-milsgränsen och går från 289 km till 305 km. Detta är tack vare en annan typ av däck, några mindre chassiförändringar och aerodynamiska förbättringar, skriver Hyundai.

 

Läs också:

Dragkrok är viktigt!
191
25