Heta nya modeller under 2020

Även om jorden snurrar en aning långsammare nu på grund av Covid-19 håller biltillverkarna fast vid sina lanseringsplaner över hela modellutbudet. I år lanseras allt från kompakta elsuvar till hypermoderna lyxsedaner.

För tillfället är det ett väldigt ståhej i biltillverkarnas produktionshallar men det beror knappast på gigantiska produktionsvolymer. Just nu går nämligen knappt något produktionsband på högvarv, men blott det faktum att produktionen över huvud taget är igång igen får politiktoppar och styrelsemedlemmar att flockas där i PR-syfte. Det här är en nystart och som vi har längtat.

Från officiellt håll är man noga med att betona att samtliga nya lanseringar kommer att ske som planerat nästan som om ingenting hade hänt. Anledningen är simpel: man vill men framför allt måste man spotta ur sig allt fler effektiva modeller för att möta de nya utsläppskraven som träder i kraft nästa år. De har nämligen inte påverkats av coronakrisens ödeläggelse.

Mercedes S-klass

Den nya modellen känns genast igen trots en del optiska nyheter. En helt nyutvecklad arkitektur under skalet tillåter användningen av ett vidareutvecklat E-Active-Body-Control-chassi.

Mercedes kan nästan luta sig tillbaka där eftersom man redan har lyckats förnya sina kompakta modeller, även om det kommer att komma flera drivlinealternativ som exempelvis laddhybriden GLA 250 e.

Även en ny S-klass hittar sin väg till bilhandlarna under året, eftersom prestigemodellen är och alltid har varit den imagehöjande ledstjärnan i modellutbudet med bäst avkastning. Framför allt på många exportmarknader gäller S-klass som kungen i klassen, oavsett hur bra konkurrenterna från BMW och Audi är.

Det kommer att bli problematiskt att få ned sin skärmtid i nya S-klass …

Lyxlimpans nya arkitektur tillåter användningen av en vidareutveckling av E-Active-Body-Control-chassit som vi känner från GLE. I S-klass utökas systemet med en bakaxelstyrning som vid sidan om den välkända, kungliga komforten framför allt ska öka rörligheten. Även i stadstrafik ska den stora sedanen utmärka sig med en minimal vändcirkel tack vare bakhjulens stora styrvinklar.

Man planerar även för autonom körning enligt Level 3, vilket innebär att bilen kan köra självständigt även i motorvägshastigheter. Deltar däremot föraren aktivt i körningen kan strålkastarnas funktion utökas med ett projektionssystem som visar symboler (trafikskyltar, hastighetsbegränsningar och riktningspilar från navigationssystemet) på körbanan.

Till en början motoriseras S-klass av de välkända radsexorna som drivs med antingen bensin eller diesel samt av en bensindriven V8 (S 580). Naturligtvis använder sig samtliga motoralternativ av 48-volts mildhybridteknik. Laddhybriden S 580 e har i motsats till S 580 en radsexa (bensin), men uppnår i sin nytappning en elektrisk räckvidd på 100 km.


BMW 5-SERIE

Redan i början av året presenterades 520d med mildhybridteknik och nu följer fler motoralternativ med 48-voltskomponenter. Vid sidan om laddhybriden 530e planeras ytterligare en starkare delelektrisk variant.

Miljöaspekten står i centrum även hos BMW:s kommande, uppdaterade 5-serie. Visserligen hävdar tillverkaren att den nya designen är minst lika viktig som miljötänket, men eftersom den "gamla" versionen knappast ser daterad ut råder det delade meningar där.

Mycket viktigare är då att samtliga drivlinor kommer att utrustas med ett mildhybridsystem (48 volt) bortsett från bensinvärstingarna M550i och M5.

Steroiddieseln M550d med sina fyra turboladdare får däremot yxan och stryks helt ur programmet. Den som vill kunna framföra sin 5-serie knäpptyst och miljöanpassat väljer med fördel laddhybriden 530 e (elektrisk räckvidd 57 km) som i samband med uppdateringen äntligen kommer med en kombikaross.

I slutet av året utökas 5-seriens laddhybridutbud med ytterligare en variant, nämligen 545 e som byter ut lillbrorsans radfyra mot en sexcylindrig bensinare för en sammanlagd systemeffekt på runt 400 hk.


PORSCHE PANAMERA

I samband med försiktiga optiska retuscher får Panamera framför allt mer effekt för att kunna utmana konkurrenterna från Audi, BMW och Mercedes. 2023 följer Panamera G3, som dock inte är en helt ny modell utan snarare en vidareutveckling av dagens bil.

Porsche har redan idag två laddhybridversioner av Panamera som får både mer kraft och längre räckvidd vid modellens stundande ansiktslyftning.

Toppmodellen Turbo S E-Hybrid får därmed cirka 700 hk och kan köras utsläppsfritt i 60 km. Eftersom konkurrenterna från Affalterbach hotar med en ännu vassare laddhybridversion av sin sportbilsdödare Mercedes-AMG GT 63 S 4-d Coupé planerar man dock ytterligare en "miljövärsting". Bilen som internt kallas för "Project Lion" spottar ur sig hela 800 hk.

Den vanliga Turbomodellen måste klara sig utan elektrifiering även framöver, men får en effekthöjning till 600 hk i samband med uppdateringen. Härhar man istället koncentrerat sig på att modifiera chassit och styrningen för att öka komforten och rörligheten dock med fokus på det sistnämnda.


AUDI Q5

Vid sidan om ett starkt modifierat frontparti innehåller faceliften ett helt nytt infotainmentsystem. Laddhybridens räckvidd ökar med 10 km till 50 km. I år presenteras även Audi Q5 Sportback som börjar levereras 2021.

Hos Audi satsar man istället på en välavvägd körkaraktär i sina bilar och det gäller såklart även för deras uppfriskade storsäljare Q5 som finns hos bilhandlarna till hösten 2020.

Motormässigt händer inte mycket bortsett från en mindre kraftkur för den något svaga diesel-V6:an. I centrum står framför allt utseendet, ett nytt infotainmentsystem samt en ändrad förarmiljö.

Dessutom kommer man att presentera Q5 Sportback senare i år för att kunna konkurrera med BMW X4 samt Mercedes GLC Coupé. Ett vinstbringande modellderivat med låga utvecklingskostnader och hög avkastning.


OPEL MOKKA

Nykomlingen är en aning kortare än modellen den ersätter trots att bägge delar samma axelavstånd. Kommer även som elbil med en räckvidd på 320 km. Alternativen till eldriften är enbart bensindrivna motorer.

Även hos Opel ser man fram emot ökade intäkter med hjälp av nya Mokka som trenden anbefaller även kommer som Mokka-e.

Den lilla suven positioneras mellan Crossland X och Grandland X, skippar tillägget X i tilltalsnamnet och därmed även fyrhjulsdriften och ska fortsätta att bära upp insomnade Opel Adams "lifestyleattribut".

Precis som i Opel Corsa utnyttjas CMP-arkitekturen ur PSA-koncernen även här, tillsammans med eldriften i e-modellen. Effekten anges till 100 kW (136 hk) och räckvidden till 320 km. Som ett alternativ till eldriften erbjuds en rad konventionella bensinmotorer. Någon diesel finns dock inte längre med i utbudet.


VOLVO V90

Här får man titta noga: de yttre förändringarna är oerhört diskreta. Numera är samtliga drivlinor mildhybridiserade och toppfarten begränsas till 180 km/h. Nytt är även ljudsystemet.

Så är inte fallet hos Volvo: V90 erbjuds fortfarande med mildhybridiserade dieselaggregat med antingen 197 eller 235 hk. Bensinalternativen (även dessa med 48-voltteknik) sträcker sig över ett effektspektrum från 197 till 300 hk.

Motorutbudet avrundas med två laddhybrider med en sammanlagd systemeffekt på 340 respektive 390 hk. Den stundande föryngringskuren innehåller lätta designuppdateringar, ett nytt partikelfilter för kupéluften samt ett optimerat ljudsystem och den omstridda toppfartsbegränsningen till blott 180 km/h.


SKODA ENYAQ

Märkets grundkoncept är att erbjuda mesta möjliga utrymme utan att ta mer betalt än koncernsyskonen. Hur det fungerar för en elbil visar sig när Enyaq släpps i november.

Årets mest efterlängtade modell, Skoda Enyaq, kommer knappast vara snabbare än så eftersom modellen enbart drivs av elmotorer.

Den maximala räckvidden anges till hela 500 km och självklart finns det en rad effektuttag och motoralternativ att välja mellan: enmotorig med antingen 109, 132 eller 150 kW eller med 195 eller 225 kW (som vRS-modell) tack vare dubbla motorer.


VW TIGUAN

Märkets mest framgångsrika modell får en ansiktslyftning tillsammans med ett nytt infotainmentsystem och mild-hybridiserade bensinmotorer från Golf. Dessutom kommer en laddhybridvariant med en systemeffekt på 245 hk.

Även Octavia tar på sig träningsoverallen i år och kommer som RS- samt RS iV-modell med 245 hk och för iV med en elektrisk räckvidd på 60 km. Låter det för mycket kan man gott välja den mildhybridiserade 150-hästars bensinmotorn från VW Golf som för övrigt även sitter under huven på Volkswagens mest framgångsrika modell Tiguan.

Storsäljaren piffas upp med ett nytt infotainmentsystem samt nya motorer. Självklart erbjuds då även en laddhybrid-variant med 245 hk. Märkets svagare laddis på 204 hk följer dock inte med från Golfen.


MODELLER SOM FÅR YXAN 2020

BMW i8

Även för fansen var i8 alldeles för lite av en supersportbil trots sitt extravaganta utseende och tekniska komplexitet.

 

Fiat 124 

En italiensk kaross med Mazdateknik räckte inte för att toppa försäljningssiffrorna. I år är det slut för roadstern med turbomotor.

 

Jaguar XJ 

Visserligen får modellen en efterträdare men den får klara sig utan den kompressormatade V8:an. Sannolikt drivs den kommande modellen uteslutande av elmotorer.

 

Mercedes X-klass 

En Nissan Navara med stjärna och en prislapp som fick många att baxna. Att modellen inte får en efterföljare förvånar ingen.

 

Subaru BRZ 

En utböling i japanernas annars så strikta modell- utbud. Det är ganska osannolikt att man tänker ersätta BRZ, trots att systermodellens efterträdare redan är beslutad hos Toyota.