Verkstaden erkänner: Vi var lite slarviga

En verkstad i Västra Götaland har slarvat under en oljeservice på en begagnad bil – och orsakat en brand under huven. Efter att bilen reparerats begär nu ägaren två års garanti från verkstaden. Men kan han begära det? MRF:s expert svarar.

Verkstaden erkänner: Vi var lite slarviga
Bild: Getty Images.

En bilhandlare i Västra Götaland ska nyligen ha sålt en tysk sportig bil till en köpare. Före leverans utfördes en oljeservice på en nära belägen verkstad på handlarens begäran. Bilen levererades några dagar senare. 

Efter bara femton mils körning uppstod en brand under motorhuven. Verkstaden fick höra att den nyblivne bilägaren hade stannat i panik, men att elden också hade slocknat som tur var. 

Av handlaren som sålt bilen fick de sedan veta att bilen blivit bärgad till en auktoriserad verkstad som konstaterade att oljepåfyllningslocket inte satt riktig som det skulle. Verkstaden valde att hämta bilen och titta på den.

Det rådde enligt versktaden "ingen tvekan" om att hade de "haft otur eller hade varit slarviga" när de utförde oljeservicen. De åtgärdade bilen och bytte isolermattan under
huven, rengjorde allt omkring och fixade så att den blev "som ny" igen. Under tiden ställdes en lånebil till ägarens förfogande.

Verkstaden lämnade sedan ut bilen med en ordentlig ursäkt och en liten skrivning om att de kunde tänka sig en goodwill på några tusenlappar som plåster på såret. Sportbilsägaren verkade först enligt verkstaden nöjd, men "tyvärr" slutade det inte så.

Veckan därpå kom ägaren in med ett krav på en tvåårig garanti, som även skulle följa med en eventuellt ny ägare om bilen blev såld inom den tiden. Dessutom skulle det inte finnas någon milbegränsning på garantin.

I ett brev svarade verkstadens servicemarknadschef att de egentligen tillämpar MRF:s "Verkstadens reparationsvillkor" som föreskriver en garanti på endast ett år och 1.000 mil.

Mannen blev inte nöjdare av det och har nu kommit in med ytterligare krav på att han vill häva bilköpet och gå till ARN på grund av verkstaden. Servicemarknadschefen frågar därför MRF:s expert: vad ska han ska göra?

Joachim Due-Boje är ansvarig för service-marknadsfrågor på MRF. Sitter i Allmänna reklamationsnämnden.

MRF-experten till verkstaden: Bilägaren får gå till handlaren

"Liknande har jag haft uppe flera gånger, men med olika kryddblandningar. Det enkla svaret är att du och bilägaren inte har något avtal med varandra, ni utförde arbetet åt bilhandlaren. Bilägaren får gå på handlaren och försöka häva bilköpet. Det kan bli komplicerat. För att en hävning ska kunna gå igenom ska felet vara av väsentligt art, eller att bilföretaget inte lyckats åtgärda bilen efter två till tre försök. Gällande garantianspråk och ansvar har ni ju redan tagit er del. Det är dock viktigt att du förklarar för mannen att han från och med nu får vända sig till handlaren och klaga om det fortfarande finns några fel på bilen. Sedan får du göra upp med bilhandlaren om det är några kvarvarande problem."

Joachim Due-Boje, ansvarig för service-marknadsfrågor på Motorbranschens Riksförbund (MRF)

Läs fler frågor och svar från Joachim Due-Boje och MRF:s expertpanel här på Motorbranschens sajt

 
Verkstaden har gjort rätt för sig!
146
10