Bilhandlaren: "Vi känner oss hotade"

En svensk bilhandlare har sålt en begagnad 2012 Mercedes S550 på export. Väl hemma råkade den nye ägaren ut för ett motorras och denne kräver nu att handlaren ska stå för reparationen i utlandet – för 75.000 kronor. Vad ska handlaren göra? MRF:s expert reder ut vad som gäller.

Bilhandlaren: "Vi känner oss hotade"

En svensk bilhandlare sålde nyligen en begagnad 2012 Mercedes S550 till en utländsk köpare. Bilen hade gått cirka 18.000 mil vid leveransen och var enligt handlaren i bra skick. Servicehistoriken var väldokumenterad och bilen var servad utan anmärkningar ett knappt halvår innan handlaren fick den i ett inbyte.

När handlaren fick en intressent blev det en "tuff" förhandling om priset. Till slut släppte de bilen och allt var frid och fröjd tills den nye ägaren nyligen hörde av sig. Han har kört till sitt hemland där motorn hade rasat.

Handlaren har fått bilder på en demonterad motor skickade till sig, varav några visar havererade lager och en skuren motor.

Bilen hade tidigare fungerat helt felfritt, påpekar handlaren som också pratat med den förre ägaren. Denne ställer sig mycket frågande till motorproblem då han skött bilen väl.

En vän till den nye ägaren har också kontaktat handlaren och hävdat att den nye ägaren har reklamationsrätt eftersom det är mindre än sex månader sedan leveransen. Han säger därför att handlaren ska betala den faktura som kommer komma för en motorrenovering på 75.000 kronor.

Vännen meddelade också hotfullt att handlaren ska vara glad att detta hände utomlands, att det hade det kostat det dubbla om det skett i Sverige.

Handlaren skriver till MRF att de är är lite uppskrämda men framförallt skulle kravet drabba dem hårt eftersom de är en liten firma. Hur ska de göra? Kan de till exempel kräva något av den som gjorde servicen i utlandet?

Klaus Silfvenius är ansvarig för frågor gällande bilhandel hos MRF.

MRF-experten till handlaren: "Skapar en del följdfrågor"

Det här är ett ärende som kan ta flera riktningar:

Först, kunden har alltid rätt att reklamera. Är det mindre än sex månader sedan leverans råder omvänd bevisföring, det vill säga du som säljare ska visa att det inte är ursprungligt fel.

Nästa steg är att bedöma om det kan ha varit ursprungligt. Motor och drivlina faller i regel inom denna bedömning om felets art inte visar att så ej är möjligt.

Om bilen var i det skick du påstår och är skött enligt serviceintervallen med rätt typ av filter och olja och det inte finns några modifieringar på motorn så bör inte en Mercedes V8 ge upp vid den mätarställningen; de håller i regel betydligt längre, vilket alltså skapar en del följdfrågor.

En av bilderna du har skickat visar ett ordentligt deformerat ramlager. Att köra med ett sådant fel hörs lång väg, som hammarslag mot metall, vilket skulle kunna ge en signal om att kunden fortsatt att framföra fordonet efter att felet uppstått. Oljetrycksvarningen borde rimligen lyst under färd.

Det uppstår alltså ett antal frågor som gör detta ärende tveksamt och att en vidare utredning vore på sin plats.

Har kunden en helförsäkring på bilen så går det i regel att få hjälp av försäkringsbolaget och lyfta hem bilen; bolagen brukar inte heller gilla reparationer i utlandet.

Har du en företagsförsäkring har du ett skydd för ärenden som dessa, som medför att du inte betalar för reparationen utan för självrisken, vilken i och för sig är dyr men i regel avsevärt lägre än vad kunden kräver.

Jag har varit med om ett liknande fall tidigare och då var den uppvisade skadade motorn inte alls den som hörde till bilen. Tar ni hem bilen kan ni ju kontrollera bland annat motornumret för att säkra att det inte skett ett motorskifte.

Är det ett bedrägeriförsök brukar också kunden avböja och dra tillbaka kraven när försäkringsbolaget vill lyfta hem bilen.

Klaus Silfvenius, ansvarig för frågor gällande bilhandel hos Motorbranschens Riksförbund (MRF)

Läs fler frågor och svar från Klaus Silfvenius och MRF:s expertpanel här på Motorbranschens sajt

 
Jag anar ugglor i mossen...
381
3
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.