Kan man bestämma hur verkstaden ska reparera bilen?

En verkstad har tagit emot en krockad bil som tillhör en av deras storkunder. Ägaren kräver att verkstaden ska reparera bilen på ett annat sätt än vad biltillverkarens reparationsanvisningar säger, något verkstaden vägrar göra. Kan man som ägare kräva det?
Annons

En verkstad har tagit emot en frontskadad Ford och gjort en offert på skadereparationen. Alla beräkningar har baserats på biltillverkarens reparationsanvisningar. De har också räknat med originaldelar.

Men, ägaren vill att verkstaden ska reparera på ett annat sätt än vad tillverkaranvisningarna säger och att de ska använda så kallade alternativa bildelar. 

Pseudonymen Rolle skriver till MRF:s expert att han har sagt till ägaren att verkstaden inte vill utföra reparationen så. Ägaren är dock en så stor och betydelsefull kund för verkstaden att de vill hjälpa honom.

”Nu har vi hamnat i klinch med honom med risk för repressalier. Vad säger du, hur ska vi hantera detta? Kan kunden tvinga oss att göra som han säger? Om vi nekar kanske vi blir av med deras bilar”, skriver Rolle till MRF:s expert Jan Olvenmo.

Kan man bestämma hur verkstaden ska reparera bilen?
Jan Olvenmo är ansvarig för plast-, lack- och skadefrågor på MRF. Han har mer än 30 års branscherfarenhet.

MRF-experten: Gör som biltillverkaren säger!

Ja, det här är inte lätt Rolle, jag ska försöka så enkelt som möjligt vägleda dig.

För det första så kan kunden inte tvinga er, ni kan neka att ta jobbet. Men jag förstår ert dilemma, tackar ni nej blir ni av med hela kakan, tråkigt när en kund har så stor makt. 

Om ni blir beordrade att utföra en reparation som inte är rätt, enligt kundens anvisningar, så sitter ni med Svarte Petter, det vill säga ni får stå för eventuella reklamationskostnader. 

Så om kunden kräver att ni ska utföra jobbet enligt hans anvisningar så ska ni informera kunden och bilägaren både muntligt och skriftligt om att denna reparation strider mot biltillverkarens anvisningar och därför är en provisorisk reparation. Då friskriver ni er från eventuella fel som kan uppstå. 

Om det är detaljer som kan påverka bilens säkerhet tycker jag att beställaren, i ert fall kunden, ska ta ansvar för metoden och det skriftligt (här kan MRF hjälpa dig med skrivningen). 

När det gäller alternativa delar så måste de vara av samma kvalitet som original, då kan det vara okej. Däremot ska ni vara medvetna om att eventuell extra tid för att passa in delar med dålig passform inte ingår i Cabas tider. Är det så ska ni göra tidstillägg.

Nästa fråga om bilen har rostskyddsgaranti och vad som gäller runt den, det kan bli framtida problem även här. 

Gör som biltillverkaren säger! Blir ni ändå beordrade och reparera på annat sätt, informera både muntligt och skriftligt om provisorisk reparation för att slippa behöva vara ansvariga för någon annans beslut. 

Jan Olvenmo, ansvarig för plast-, lack- och skadefrågor på Motorbranschens Riksförbund (MRF)

Läs fler frågor och svar från Jan Olvenmo och MRF:s expertpanel här på Motorbranschens sajt

Verkstadstermer: Cabas

CABAS är ett elektroniskt kalkyleringssystem från svenska CAB Group AB som idag ägs av försäkringsbolagen If, Folksam, Länsförsäkringar och Trygg Hansa. Programmet används av skadeverkstäder i Sverige för att beräkna tidsåtgång och kostnad av reparationer.

Cabas har bland annat fasta tid- och prislistor för skadereparationer av bilar som baseras dels på biltillverkarnas uppgifter, dels på kontinuerliga och omfattande datainsamlingar och tidsstudier av verkliga reparationer.

De flesta svenska försäkringsbolag kräver idag att skadeverkstäder ska använda Cabas när de gör sina skadeofferter. All skriftlig kommunikation mellan bolag och verkstad i ett skadeärende sker också i programmet.

”Att göra en Cabas” har därför blivit synonymt med att göra en skadeoffert och skicka den till ett försäkringsbolag för godkännande innan reparation.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen