I Småland har en bilhandlare som kallar sig Marja bytt in en tysk bil för en tid sedan som delbetalning för en ”jättefin” svensk bil. En av handlarens nyanställda säljare frågade ägaren om bilen gick bra och om det fanns några dolda fel? ”Nää”, löd svaret och affären kom till avslut. Det tyska inbytet hamnade sedan i Jyväskylä i Finland.
Några månader efter exporten ringde den finländske ägaren och sade att han fick fylla på en väldig massa motorolja hela tiden. Han sa att bilen var ”mer eller mindre alkoholiserad”, drack en halvliter motorolja på 100 mil. Bilen hade bara gått 9.700 mil och var fyra år gammal.
– Det känns konstigt att en så relativt ny bil skulle missbruka olja i sådana mängder, skriver Marja.
Hon kontaktade gamle ägaren och frågade om han hade fått fylla på en massa olja i motorn. ”Nää”, fick Marja till svar, trots att hon påminde om att de hade frågat om just detta så blev svaret det samma igen.
Marja skriver att de har haft en ”hel del mejlkonversation fram och tillbaka” med finländaren där han har informerat dem om minst två oljeundersökningar som visar samma sak; cirka en halvliter olja på 100 mil. Nu kräver bilägaren handlaren på 5.000 euro. Marja skriver till MRF:s expertpanel: Vad ska de göra?
MRF-experten: ”När det gäller oljeförbrukning är du chanslös”
Konsumentköplagen är tydlig med ursprungliga fel, så kallade köprättsligt fel. Eftersom bilen varit på kontroll flera gånger hos verkstad skulle de ha noterat eventuellt plötsligt uppkomna läckage. Den höga oljeförbrukningen fanns troligen från början.
De första sex månaderna är det näringsidkaren som har bevisbördan om att felet inte fanns från början, så när det gäller oljeförbrukning är du chanslös vill jag säga.
Andra fel som i ARN kan bedömas som ursprungliga är rost, kärvande bromsok, rostiga bromsledningar/spruckna bromsslangar, uppkomna missljud i växellådor kort efter köp etcetera.
Mitt råd är att inte betala några pengar, utan låt ärendet prövas i svenska ARN först så det blir en opartisk bedömning.
Joachim Due-Boje, ansvarig för service-marknadsfrågor på Motorbranschens Riksförbund (MRF)
Läs fler frågor och svar från Joachim Due-Boje och MRF:s expertpanel här på Motorbranschens sajt