Bli ägare till världens häftigaste bil – Röda Svinet behöver ny stia!

Minns ni auto, motor & sport Vintages gamla projektbil Röda Svinet? Vår race-preppade 1989 Mercedes-Benz 300 SEL med 5,4 liters AMG-V8 på 354 hästkrafter behöver nu ett nytt hem! Passa på att bli ägare till världens häftigaste gatlagliga räser – med plats för 4!

Bli ägare till världens häftigaste bil – Röda Svinet behöver ny stia!

Ta över Röda Svinet och få världens häftigaste bil! auto, motor & sport Vintages projektbil kan nu bli din. Perfekt som Ringentaxi eller driftingtaxi – eller varför inte gatlaglig hårding? En grym reklampelare för ditt företag!

Nästan allt finns och det mesta är gjort, även om en del jobb återstår för att få klart projektet. Du som är händig eller har en bra verkstadskontakt har tillfälle att ha den ballaste bilen på gatan till en spottstyver av vad en ny AMG-räser kostar!

Är du intresserad? Eller bara nyfiken på bilen? Hör av dig till chefredaktör Alrik Söderlind på mail alrik.soderlind@automotorsport.se!

Projektet tog sin början när ams Vintage-redaktör Daniel Östlund proklamerade att en riktig tidning har en projektbil. Och vad bättre än att bygga om en klassisk youngtimer till en hyllning av AMG:s första bil: Rote Sau, Röda Svinet.

Bilen togs in som flyttgods från Tyskland 1991 och har därför den åtråvärda dispenskoden T31K i registreringsbeviset: undantag från utsläppskrav. Det är också självklart den långa versionen av S-klass precis som det ursprungliga Röda Svinet från 1971.

Under huven satt ursprungligen en rak sexa kopplad till en fyrväxlad automatlåda och inuti kupén kunde man njuta av blå tygklädsel och ett elektriskt baksäte. Inget av det finns kvar. Istället står en råstark 5,4 liters AMG M113.980 V8 på 354 hästkrafter med en specialmodifierad 5-växlad manuell ZF växellåda från BMW M3 redo att monteras i bilen!

M113 är en beprövad prestandamotor som även fanns i kompressormatat utförande i bland annat den McLaren-tillverkade supersportbilen Mercedes-Benz SLR McLaren.

Det jobb som återstår innan Röda Svinet kan komma ut på vägarna är följande: Motor och låda behöver en stadig plats att sitta på i motorrummet och kardan, styrning, avgassystem, växellänkage och motorstyrning behöver införskaffas.

Motorstyrning från MaxxECU och ett avgassystem från Ferrita kan dock eventuellt ordnas med i köpet.

Passa på att bli ägare till en bit motortidningshistoria! Alla projektartiklar från auto, motor & sport Vintage ingår i köpet.

Pris: 100.000 kronor eller närmsta bud. Intresserad? Skicka ett mejl till chefredaktör Alrik Söderlind här!

 
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.