Toyotas ledning har gett grönt ljus till att göra en speciell GRMN-version av sin sportbil GR Supra till 2023, uppger den japanska motortidningen Best Car.
Toyota Supra GRMN kommer till skillnad från standardmodellen komma utrustad med kommande BMW M3 och M4:s motor, den turboladdade 3-liters raksexan S58. S58, som hade premiär i BMW X3 M och X4 M, är prestandaversionen av Suprans nuvarande 3-liters raksexa B58.
520 hästkrafter och 608 newtonmeter – så mycket kommer effekten på Supra GRMN:s version av M-motorn S58 enligt Best Car. Det ska jämföras med nuvarande GR Supra som redan accelerar till 100 km/h på 4,4 sekunder med sina 340 hästkrafter och 500 newtonmeter.
När ams testade GR Supra mot konkurrensen fann vi anledning att klaga över den 8-stegade ZF automatlåda som inte var ideal för aktiv körning.
Kanske därför ska Toyota ha kämpat för att få tillgång till BMW:s 7-växlade M-DCT dubbelkopplingslåda, något tyskarna först var ovilliga till. Best Car skriver att Tetsuya Tada, designchef för GR Supra, uppgett till dem att Toyota nu har tillgång till växellådan.
Supra GRMN kommer därför komma med M-DCT-lådan, skriver tidningen. Inget nämns om något manuellt alternativ kommer erbjudas.
GRMN, som står för mycket långa ”Gazoo Racing Masters of Nürburgring” har tidigare använts bland annat till en kompressormatad specialversion av lilla Toyota Yaris. Yaris GRMN begränsades till endast 400 exemplar i Europa, så att Supra GRMN begränsas till 200 låter sannolikt.
Best Car citerar också uppgifter om att Toyota GR Supra kommer sluta tillverkas 2025 och att det inte kommer komma någon uppföljare efter det.