Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y

BMW:s nya, helt eldrivna suv klarar 460 km på en laddning och kommer till Sverige tidigt 2021. Så här ser den produktionsfärdiga bilen ut.
Annons

iX3 är den första av en serie nya elbilar BMW kommer att lansera de kommande åren. Det är märkets första helt eldrivna bil sedan i3, och deras första eldrivna suv.

I grunden är det här en vanlig X3 som har fått förbränningsmotorn utbytt mot en elektrisk drivlina. Batteriet är placerat under golvet och har en kapacitet på 80 kWh. Det räcker till en räckvidd på 460 km enligt WLTP-cykeln.

iX3 kommer i ett första skede enbart vara bakhjulsdriven. Således är elmotorn monterad vid bakaxeln, och den ger 286 hästkrafter och 400 Nm. Det räcker till en 0–100-tid på 6,8 sekunder. Toppfarten är begränsad till 180 km/h. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y
Foto: BMW

Bilen kan snabbladdas med upp til 150 kW likström. Det räcker för att ladda från 0–80 procent på 34 minuter, säger BMW, och 10 minuters snabbladdning ger upp till 10 mils extra räckvidd. Med 11 kW växelström tar det 7,5 timmar att ladda från tomt till fullt. 

BMW har också försökt göra livet enklare för sina kunder genom att erbjuda ett eget laddkort, som de säger kan användas på 450.000 laddpunkter världen över. Även navigationssystemet har anpassats för elbilen och hjälper till att planera in laddstoppen på långresor. Bilen kan även uppdateras över internet, och det kommer finnas möjlighet att köpa till mjukvarufunktioner i efterhand.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y
Foto: BMW

iX3-förare kommer också att få rabatt vid Ionity-laddstationer. I Tyskland, där standardpriset är 8,21 kr/kWh kan BMW-kunderna ladda för 3,01 kr/kWh.

Utseendemässigt ser iX3 ut som en vanlig X3, med några små förändringar. Bortsett från den slutna ”grillen” och nya stötfångare fram och bak får bilen även elbilsspecifika hjul och blå accentfärg lite överallt. 

Även invändigt är bilen i stort sett likadan som en vanlig X3. Däremot krymper lastkapaciteten från 550 till 510 liter med uppfällt baksäte. 

iX3 BMW:s första modell att byggas för export i företagets fabrik i kinesiska Shenyang. Försäljningen i Kina kommer att starta redan i år. Vi i Sverige får vänta till början av 2021. 

De två utrustningsnivåerna Charged och Charged Plus kommer att säljas i Sverige, och kostar 769.000 kr respektive 840.000 kr. För jämförelse kostar en Tesla Model Y Long Range just nu 719.900 kronor. Då erbjuds bortsett från fyrhjulsdrift även bättre prestanda och en räckvidd på 505 km.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y

Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y

Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y

Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y

Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y

Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y

Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y

Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y

Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y

Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y

Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y

Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y

Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y

Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y

Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y

Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y

Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y

Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y

Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y

Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y

Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y

Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y

Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y

Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y

Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y

Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y

Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y

Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y

Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y

Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y

Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y

Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y

Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y

Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y

Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y

Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y

Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y

Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y

Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y

Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y

Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y

Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y

Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y

Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y

Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y

Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y

Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y

Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y

Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y

Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y

Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y

Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y

Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y

Officiell: Här är elsuven BMW iX3 – dyrare än Tesla Model Y

Annons
Annons
Rulla till toppen