Premiär för Nissan Ariya – elektrisk crossover-coupé med upp till 50 mils räckvidd

Med crossover-coupén Ariya vill Nissan återta elbils-podiumet de tappat sedan lanseringen av Leaf 2011. Fem olika varianter kommer erbjudas med två olika batteristorlekar och fyrhjulsdrift som tillval. Räckvidden är som mest 50 mil.

Premiär för Nissan Ariya – elektrisk crossover-coupé med upp till 50 mils räckvidd

Nissan har nu dragit av skynket på sin nya elsuv Ariya. Modellen visades upp under en livestreamad presskonferens från märkets hemstad Yokohama under onsdagsmorgonen svensk tid.

– Vi skapade Nissan Ariya som ett svar till dagens konsumenters aspirationer och praktiska behov, sa Nissan vd Makoto Uchida under avtäckningen.

Enligt Uchida kombinerar modellen märkets "styrkor inom elbilar och crossovers".

– Det är en presentation för Nissans nya era av spänning och design, fortsatte han.

Viktig modell för ansträngt Nissan

Nissan hade det kämpigt redan innan coronapandemin. Tidigare vd:n Carlos Ghosns arrestering för skattebrottslighet i november 2018 har fläckat ner varumärket. Ghosns dramatiska flykt från husarresten i Japan innuti ett instrumentfodral i december gjorde inte saken bättre. Relationen med franska koncernkamraten Renault ska fortfarande vara ansträngd.

Corona kom därför extra olägligt. I maj rapporterade märket sin första förlust på ett årtionde och bolagets aktie har fallit med nästan 40 procent.

Inför premiären av Ariya ökade Nissans aktie med nästan 8,5 procent, rapporterade Bloomberg. Förväntningarna är höga för den mycket viktiga modellen. Ariya är först ut av 12 elbilar som märket planerar att lansera under de kommande 18 månaderna och bygger på den nya elbilsplattformen CMF-EV. CMF-EV kommer delas inom den större Renault-Nissan-Mitsubishi alliansen.

19-tumsfälgar är standard på Ariya med 20 tum som tillval.

Upp till 50 mils räckvidd och två olika batteristorlekar

Till skillnad från vad som tidigare rapporterats kommer Ariya ha en räckvidd på som mest 50 mil enligt preliminära WLTP-siffror. Den siffran gäller för den som väljer bilen med framhjulsdrift och det största av två batteripaket.

De två olika batteripaketen som erbjuds är på 63 respektive 87 kWh netto. Batteripaketet är monterat sedvanligt lågt i golvet vilket tillåter stora innerutrymmen.

Nissan verkar till slut ha övergett den udda Chademo-kontakten för ladduttaget till fördel för den vanligare CCS-kontakten. Det innebär att 100 kW snabbladdning kommer vara möjlig med Ariya även i Sverige, till skillnad från Leaf. I Sverige finns inga laddare med Chademo-kontakt som kan ge så hög effekt. CCS tillåter till och med upp till 130 kW.

Under den streamade presentationen av Ariya nämnde man att det ska ta 30 minuter att ladda upp till 375 km räckvidd. Det ska noteras att alla siffror som presenterades var enligt den snällare japanska teststandarden WLTC. Ariya ska ha en WLTC-räckvidd på hela 61 mil.

Nissan operative chef Ashwani Gupta och vd Makoto Uchida med Ariya.

Sportigare än Leaf

Fyrhjulsdrift finns som tillval i form av ett nytt system som Nissan kallar för "e-4ORCE". Det lite besynnerligt döpta systemet ska ha utvecklats baserat på Nissans erfarenheter med bland annat Nissan GT-R:s fyrhulsdriftsystem ATESSA E-TS.

Med rätt körläge ilagt ska kraften från de två elmotorerna (en fram, en bak) kunna fördelas till vilket som helst av de fyra hjulen – vilket tillåter så kallad aktiv momentstyrning eller "torque vectoring". Nissans vd Makoto Uchida har sedan tidigare lovat att Ariya bjuder på en "fantastisk och spännande körupplevelse".

Motoreffekten varierar mellan 218 hästkrafter och 300 newtonmeter i den enklaste modellen och 394 hästkrafter och 600 newtonmeter i Performance-varianten. Nissan ska ha siktat på en accelerationstid 0–100 km/h på under 5 sekunder för toppvarianten, men nådde uppenbarligen inte hela vägen fram – istället blev siffran 5,1 sekunder.

Det är fortfarande mycket snabbare än Nissan Leaf som gör samma sprint på 7,3 sekunder.

Klimatanläggningen använder pekstyrning men för att behålla känslan har "knapparna" haptisk återkoppling.

Innuti kupén är designen enkel men stilren. Ariya har två 12,3-tumsskärmar, den ena för instrumentklustret och den andra för infotainmentsystemet.

En nyhet är att Ariya kan röststyras med hjälp av Amazons molnbaserade rösttjänst Alexa Auto. Det kommer även finnas en NissanConnect-app till bilen som går att användas för bland annat ruttplanering (inkluderande laddstopp) när man inte sitter i den.

Det ska även gå att låsa upp bilen med mobilappen som kan spara flera olika digitala "nycklar" med olika förinställda körprofiler.

Uppdateringar av bilens mjukvara ska ske trådlöst precis som bland annat Tesla gör sedan länge.

Lastutrymmet i Ariya är 468 liter i de tvåhjulsdrivna varianterna och 415 liter i de fyrhjulsdrivna. Båda siffrorna som anges gäller när den bakre stolsraden är uppfälld.

Det kan jämföras med märkets nuvarande mellansuv med förbränningsmotor, Qashqai, som har 430 liters lastutrymme.

Det är tyvärr svårt att jämföra med konkurrerande Tesla Model Y på grund av att Tesla tvärtom gått ut med en siffra för lastutrymmet med fälld bakre stolsrad: 1.900 liter.

Recharge har bett Nissan om uppgiften och uppdaterar artikeln när vi fått ett svar.

Något som går att jämföra med Model Y är dragvikten som är något mindre. Ariya kan dra 1.500 kg medan Model Y får dra 1.600 kg.

Nissan Ariya är först ut med att prydas med Nissans nya omdesignade logotyp i "grillen".

Tekniska specifikationer – Nissan Ariya

Specifikationer (Europa)

ARIYA (2WD)

ARIYA (AWD – e-4ORCE)

 

63kWh

87kWh

63kWh

87kWh

87kWh Performance

Batterikapacitet
*Beräknad kapacitet, inväntar slutgiltig homologering

65kWh
(nominal)
63kWh (används)

90kWh
(nominal)
87kWh (används)

65kWh
(nominal)
63kWh (används)

90kWh
(nominal)
87kWh (används)

90kWh
(nominal)
87kWh (används)

Effekt

160 kW/217 hk

178 kW/242 hk

205 kW/279 hk

225 kW/306 hk

290 kW/390 hk

Torque

300 Nm

300 Nm

560 Nm

600 Nm

600 Nm

Acceleration (0-100 Km)

7,5 sek.

7,6 sek.

5,9 sek.

5,7 sek.

5,1 sek.

Toppfart

160 km/h

160 km/h

200 km/h

200 km/h

200 km/h

Beräknad räckvidd
*WLTP blandad körning, avvaktar slutgiltig homologering

Upp till 360 km

Upp till 500 km

Upp till 340 km

Upp till 460 km

Upp till 400 km

Längd

4.595 mm

Bredd

1.850 mm

Höjd

1.660 mm

Tjänstevikt
(Beroende på version och utrustning)

1,8–2,3 ton

Hjulbas

2.775 mm

Bagageutrymme

2WD: 468 liter
4WD: 415 liter

Snabbladdning, typ

CCS (för Europa)

Däckstorlek
(fam och bak)

235/55R19
255/45R20 (tillgängligt som tillval)

Källa: Nissan Sverige

Nissan vill kalla Ariyas karosstyp för en "crossover-coupé".

Kommer till Sverige i september 2021

Svenska bilköpare kommer kunna börja förhandsboka Nissan Ariya i januari. De första bilarna kommer sedan till Sverige under september 2021.

Nissan delar inte med sig några svenska priser ännu. För den japanska marknaden ska priset ligga på "omkring" 5 miljoner yen (424.000 kronor). I Japan brukar priser dock i regel skrivas exkluderande moms.

Med tanke på att Ariya placeras över den mindre Nissan Leaf, som börjar på 397.000 kr innan bonus, i modellprogrammet kan vi vänta oss att prislappen blir högre. Leaf e+ med det stora 62 kWh-batteripaketet börjar idag på 461.500 kronor innan bonus.

 
Nissan Ariya verkar som en elbil för mig!
70
21
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.