(Artikeln har uppdaterats)
Audi meddelar nu att de kommer ersätta turbodiesel-V8:an i sina sportiga mildhybrid-suvar SQ7 och SQ8 och ersätta den med en kraftfullare turbobensin-V8:a.
Det innebär att Volkswagen-koncernens 4,0-liters TDI V8 med elektrisk turbo nu bara finns att få i Volkswagen Touareg. Koncernkamraterna på Porsche och Bentley har båda tagit bort motorn från sina sortiment sedan tidigare, noterar brittiska Evo.
Den nya 4,0 TFSI V8:an är snarlik koncernens andra V8-motorer, med dubbla turbos monterade inuti motorns ”V”. Audi verkar ha gjort allt de kan för att minimera ökningen i bränsleförbrukning som bränslebytet innebär och motorn har därför både cylinderdeaktivering och föregångarens 48V mildhybridsystem. Däremot saknas 4,0 TDI-motorns innovativa elektriska kompressor. Växellådan är samma 8-stegade automat som tidigare.
Motoreffekten ligger på 507 hästkrafter och 770 newtonmeter. Det är en ökning på 74 hästkrafter samtidigt som vridmomentet minskat med 130 newtonmeter jämfört med TDI-motorn. Trots det är resultatet en 0–100 km/h tid på 4,1 sekunder för båda modellerna – en förbättring med 0,7 sekunder.
Bränsleförbrukningen ökar däremot till 12,0–12,1 l/100 km beroende på utrustning, enligt tillverkaren. Koldioxidutsläppen ligger på 276–278 g/km för SQ7 och 275–276 g/km för mer aerodynamiska SQ8.
I Sverige börjar idag SQ7 TDI på 970.000 kr och SQ8 TDI på 1.030.700 kr. Nya SQ7 och SQ8 med bensinmotorn ska börja på motsvarande 964.000 kronor respektive 1.045.000 kronor i Tyskland som har lägre momssatser.
ams har bett Audi Sverige om de svenska priserna och uppdaterar artikeln om vi får ett svar.
Säljstart i Europa för uppdaterade SQ7 och SQ8 ska ske i höst.