Volvos laddhybrider går starkt – ökar med 80 procent globalt

Den globala efterfrågan på Volvos laddhybridmodeller ökade med 80 procent under den första halvan av 2020. Nästan alla såldes i Europa.

Volvos laddhybrider går starkt – ökar med 80 procent globalt
Foto: Volvo

Volvo Cars har ett uttalat mål om att 20 procent av deras globala försäljning år 2020 ska utgöras av laddhybrider – ett mål de är på god väg att nå, enligt företagets försäljningsstatistik.

Efterfrågan på deras laddbara bilar ökade med 79,8 procent under första halvan av 2020 jämfört med samma period förra året. Volvo har sålt totalt 37.775 laddhybrider under 2020, vilket är 14 procent av den globala försäljningen.

79 procent av Volvos laddhybrider såldes i Europa, där de står för nära en fjärdedel av försäljningen. Storsäljarna är hybridversionerna av V60 och XC40. I Sverige är 31 procent av de nyregistrerade Volvobilarna laddbara.

På andra marknader går de inte lika starkt. I Kina var endast 3,2 procent av de sålda bilarna laddbara.

I och med coronan har Volvos globala försäljning minskat med 20,8 procent under det första halvåret 2020, vilket orsakade en förlust på 989 miljoner kronor.

I en intervju med Automotive News säger Volvo Cars vd Håkan Samuelsson att det dock inte kommer att påverka Volvos målsättning om laddhybriderna. 
– Det har definitivt inte stoppats av pandemin. Våra kunder efterfrågar elbilar, säger han till tidningen. 

Han lägger också till att företagets lönsamhet inte kommer att drabbas av att de nu går ifrån sitt beroende av dieselbilar.
– Inkomsten från laddhybriderna täcker materialkostnaderna för övergången till elektrifierat. Det som skulle vara riktigt dåligt för lönsamheten på lång sikt vore att försöka sälja de gammalmodiga bilarna, säger han.

År 2025 är Volvos målsättning att hälften av försäljningen ska utgöras av laddhybrider – och att resten ska vara rena elbilar.

 

Läs också:

 
 
 
 
 
 
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.