Volkswagen ser marknad för prestanda-elbilar

Tillverkaren uppger att en del av kunderna efterfrågat sportiga elbilar med högre prestanda, även om det innebär sämre räckvidd. Volkswagen kommer därför komma med mer hetlevrade versioner av sina elbilar som kommer kallas GTX.
Annons

Volkswagen tycker sig se en marknad för sportiga elbilar som prioriterar prestanda över räckvidd, uppger Autoblog.

– Det finns en marknad. En del kunder efterfrågar att vi ska visa vad som är möjligt. Det är en avvägning mellan prestanda och räckvidd, eftersom det finns ett direkt förhållande mellan de två. Det finns definitivt en marknad, ett intresse från kunderna. De är köpare som föredrar prestanda eftersom de inte prioriterar räckvidden, säger Volkswagens elbilschef Thomas Ulbrich till Autoblog.

Som Recharge tidigare rapporterat planerar Volkswagen att lansera fyrhulsdrivna prestanda-versioner av sina eldrivna ID-modeller som pryds med namnet ”GTX”. Först ut kommer suven ID 5 GTX som bygger på konceptbilen ID Crozz som visades upp 2017.

Volkswagen har inte delat med sig av några prestandasiffror men baserat på Ulbrichs uttalande låter det inte omöjligt att modellen offrar lite av konceptbilens WLTP-räckvidd på 50 mil och istället erbjuder mer systemeffekt än 306 hästkrafter och 437 newtonmeter.

Samtidigt ligger VW:s fokus egentligen på volymbilar över mer nischade alternativ, noterar Autoblog. Folk-elbilen ID 3 går att beställa sedan slutet av juli och erbjuds ännu inte något prestanda-fokuserat utförande. Crossoversuven ID 4, som likt både ID 3 och ID 5 bygger på VW-koncernens elbilsplattform MEB, väntas lanseras senare i år.

Att bygga en elbil för prestanda är problematiskt eftersom en prestandabil i regel ska ha så låg vikt som möjligt. Samtidigt behöver idag en elbil ett stort, tungt batteripaket för att få en acceptabel räckvidd. Autoblog noterar att McLaren pekade på den problematiken som anledning till varför de valt att vänta med att bygga en elbil tills 2025. Volkswagen applicerar i sin tur lärdomar från sin eldrivna tävlingsbil ID R som tidigare slagit rekord på både Nürburgring och backtävlingen uppför Pikes Peak.

– Tanken är att vi kommer förlänga räckvidden om och om igen genom att förbättra vår batteriteknologi och bygga mer effektivare drivlinor. Jag tror att, längre fram, kommer det passa perfekt ihop, och vi är övertygade att det finns en marknad för sportiga elbilar, säger Thomas Ulbrich till Autoblog.

Det låter med andra ord som att vi kommer få vänta ett tag innan de första GTX-bilarna står i bilhallarna.

 

 
Annons
Annons
Rulla till toppen