Volvo stämda för upphovsbrott – publicerade bilder på sociala medier utan lov

Volvo menar att Instagrams regler ger dem rätt att publicera andras bilder på sociala medier.
Annons

För några månader sedan lämnade bilfotografen Jack Schroeder och fotomodellen Britni Sumida in en gemensam stämningsansökan mot Volvo Car USA eftersom de publicerat några av fotografens bilder på sociala medier utan lov.

Bilderna föreställer en Volvo S60 tillsammans med fotomodellen Britni Sumida. Se dem här.

I ett 34 sidor långt svar skriver Volvos jurister att Volvo Car USA har rätt att publicera Jack Schroeders bilder på sociala medier eftersom fotografen lagt ut bilderna publikt på Instagram och taggat bilderna med Volvo.

Till historien hör att Volvo först kontaktade fotografen när denne la ut bilderna på Instagram. De ville få lov att lägga ut bilderna gratis i sina sociala mediekanaler. Jack Schroeder kontrade med att kontakta Volvo och erbjuda dem att köpa eller licensiera bilderna.

Jack Schroeder fick inget svar. Efter en tid upptäckte han att Volvo publicerat hans bilder – inte bara på Instagram, utan även på Pinterest och Adobe Behance.

Volvo menar att Instagrams villkor ger dem rätten att publicera andras publikt publicerade bilder, både på Instagram och Pinterest, särskilt som Volvo var taggade i bilderna. Reglerna för Adobe Behance ger dem rätt att publicera bilder från Pinterest.

Volvo har även nekat Jack Schroeders krav på att ta bort hans publicerade bilder i deras kanaler.

Att fotomodellen Britni Sumida också står bakom stämningsansökan beror på att hon anser sig ha lidit skada av publiceringen. Hon hade nämligen ett kontrakt med en annan biltillverkare som krävde att hon inte arbeta för någon annan biltillverkare.

Schroeder kräver Volvo på 150.000 US-dollar i ersättning per publicerad bild. Till det kommer advokatkostnader och skadestånd.

 
 
Annons
Annons
Rulla till toppen