USA:s första hybrid-SUV
upp till bevis idag

Den är stor och tung och fyrhjulsdriven, som amerikanerna vill ha sin favorit-SUV, men den drar mycket mindre bensin – mellan 0,6 och 0,7 liter/mil...
Annons

Den är stor och tung och fyrhjulsdriven, som amerikanerna vill ha sin favorit-SUV, men den drar mycket mindre bensin – mellan 0,6 och 0,7 liter/mil i stadstrafik. Just i dag körs den i kötrafiken på Manhatten i New York för att visa hur ekonomisk och smart en hybrid-SUV kan vara.

USA:s första hybrid-SUV<BR>upp till bevis idag” /></p>
<p>Ford Escape är en av USA:s populäraste stadsjeepar. Kallas Maverick i Europa och är till stor del identisk med Mazda Tribute. På bilsalongen i New York 2003 visades den som prototyp i hybridversion, med en 2,3-liters fyrcylindrig bensinmotor kombinerad med en elmotor på 80 hästkrafter. Tanken var att den skulle serietillverkas från hösten 2003, men efter problem med komponentleveranser fick Ford skjuta upp premiären. Nu visas bilen på årets New York-salong om ett par dagar, och försäljningen lovas komma igång efter sommaren.<br /><strong>Inför salongsöppningen senare i veckan</strong> körs en Escape genom New Yorks intensiva stadstrafik just idag. Ford vill visa hur ekonomisk en SUV kan bli, om den byggs med hybridteknik. ”Jordens renaste och bränslesnålaste SUV”, kallas bilen i Fordreklamen. Escapen ska köras på Manhattan tills bensintanken är tom. Flera av förarna är motorjournalister.<br />Escape Hybrid blir världens första serietillverkade hybrid-SUV, säger Ford, och hoppas att inte Lexus hinner före med sin RX-330 i hybridversion.<br />Dessa båda bilar har faktiskt mer gemensamt än Ford vill erkänna: hela det avancerade transmissionssystemet bygger Ford på licens av Toyota. Det är samma system som i Toyotas serietillverkade hybridmodell Prius.<br />Det innebär i princip att bensin- och elmotorn samverkar och överför kraften (från endera motorn eller båda) till drivhjulen via en steglös växellåda. Vid landvägskörning laddar bensinmotorn ett stort 300-volts batteri placerat under bagageutrymmet, och vid bromsning omvandlas bilens rörelseenergi också till laddström. Vid acceleration hjälper elmotorn till, och tillsammans ger den fyrcylindriga bensinmotorn och elmotorn samma prestanda som en 3-liters V6-motor, enligt Fords egna uppgifter.<br /><strong>I stadstrafik </strong>stängs bensinmotorn av automatiskt vid stopp, och i låg fart används enbart elmotorn. Det här betyder att Escape Hybrid drar mindre bränsle i stadstrafik än på landsväg.<br />Ford hoppas att Escapen ska klara bortåt hundra svenska mil på en tank i New Yorks trafikträngsel.<br />Vi får se hur det lyckas.</p>

		
		
			</div><!-- .entry-content .clear -->
</div>
        					<div class=

Annons
Annons
Rulla till toppen