Bilinspektören Glenn kliver ut i vägbanan på E18 söder om Brottby och vinkar in en silverfärgad Mercedes SL 500.
– Många sommarbilar har dåliga däck. Det kan vara för att man kör bilarna hårt, eller för att däcken är gamla, berättar Genn och tillägger:
– Ingen dum bil, en sån skulle man ha. Han hade precis köpt den.
Den här dagen håller en av trafikpolisens ”tunga enheter” trafikkontroll på kontrollstationen Sjöberg vid E18, strax söder om Brottby i södergående riktning.
Enheten är specialiserade på tunga fordon, men idag är det däckrazzia tillsammans med NTF och däckbranschen. Därför vinkas även personbilar in.
Fyra killar som vanligtvis jobbar på däckverkstad kollar däcktryck och mönsterdjup. Volontärerna från NTF intervjuar förarna för att samla in statstik för djupare analyser om skicket på däcken som rullar på de svenska vägarna.
Polisens trafikgrupp består av två äldre poliser och två medelålders bilinspektörer. Det finns också en MC-polis som är ute och fiskar längs med E18.
En svensk lastbil med portugisisk förare vinkas in. MC-polisen har noterat att den kört för fort.
I trafikpolisernas buss finns två kontorsplatser med datorer. På hyllorna står pärmar med alla regler och förordningar. På väggarna hänger olika kartor.
Polisen har nyligen infört en app som ska underlätta bötfällningen. Dels går det snabbare att notera alla uppgifter med appen och dels uppstår det färre fel eftersom uppgifterna direkt kontrolleras mot registren.
– Jag kör fortfarande med block och penna, säger en av poliserna.
– Det är frivilligt att använda appen och jag som är född på 50-talet föredrar blocket.
Hans kollega går ut mot vägbanan och vinkar in en bil.
Varför just den bilen?
– Jag tog den första som kom. Ibland tar vi in bilar slumpmässigt och ibland väljer vi ut utifrån vår erfarenhet.
Det visar sig att bland de slumpmässigt utvalda bilarna så upptäcks flera fall under dagen där ägarna låtit bli att fixa anmärkningar från bilprovningen, bland annat spruckna vindrutor. Efter poliskontrollen tvingas de in på efterkontroll för att visa upp att de åtgärdat felet.
Bilinspektören Glenn vinkar in ett släp.
– Det är ofta fel på släp, så dom kollar vi gärna.
Nästa bil är en Ford Focus RS med fräckt avgasljud, men allt är i sin ordning.
Det görs inga utandningsprov, men alkoholmätaren ligger i fickan intill batongen.
– Efter coronautbrottet slutade vi med rutinmässiga utandningsprov, men vi kollar om vi misstänker fylla, berättar Glenn.
Klockan närmar sig halv elva. Polisenheten började sitt pass klockan 06.00 och nu är det dags för lunch. NTF-volontärerna och däckinspektörerna drar vidare till kontrollplatsen Hagby vid Norrortsleden där de möts upp av en annan tung enhet från trafikpolisen.