Legendariska Volvo P1800 är tillbaka – här är Volvo P1800 Cyan

Volvo P1800 Cyan är hyllning av vad som hade kunnat bli. Chassi och kaross i kolfiber, 420 hästar och 455 Nm, varvstopp vid 7.700 varv och 990 kilo är det en hyllning som heter duga.

Legendariska Volvo P1800 är tillbaka – här är Volvo P1800 Cyan

Originalet Volvo P1800 visades upp första gången 1960 – ett år före Jaguar E-Type, två år före Ferrari 250 GTO och tre år före Porsche 911. Dessa tre har uppnått sin legendstatus via racingbanan. Nu, 60 år senare, när Volvos racingdivision Cyan återupplivar och moderniserar den P1800 är det en hyllning till vad som hade kunnat bli.

– Jaguaren, Ferrarin och Porschen har alla rika arv. Vi började fundera på vad som hade hänt om vi som racingteam hade funnits där under 60-talet och tävlat med Volvo P1800, och har utfrån det designat en gatversion av hur en sådan tävlingsbil hade kunnat se ut, säger Christian Dahl, vd och grundare av Cyan Racing.

Eldrift var inget alternativ.

I ett tidevarv där det mesta handlar om elektrifiering, autonom körning och uppkoppling, ville Cyan Racing istället försöka fånga det som varit och skapa något tidlöst.

– Vi hade naturligtvis kunnat bygga en eldriven P1800, fullpackad med den senaste tekniken, komfort och lyx. Men det var inte det vi ville, säger Christian Dahl och fortsätter:

­– Mitt i detta paradigmskifte bestämde vi oss istället för att sakta in och plocka det bästa från det gyllene 60-talet och kombinera det med den kunskap vi har idag. Allt för att skapa en ren och raffinerade körupplevelse, säger Christian Dahl. 

Ett sätt att skapa detta är att plocka bort så många störningsmoment som möjligt från körupplevelsen. Det innebär att Volvo P1800 Cyan inte har några hjälpmedel i form av ABS, antispinn- eller antisladdsystem. 

– Volvom P1800 Cyan handlar om att skala bort att som stör direktkontakten mellan föraren, däcken och vägen. Vårt mål har varit att behålla en ostörd känsla med hjälp av den teknik vi har tillgång till idag, säger Mattias Evensson, chefsingenjör på Cyan Racing.

Chassi i kolfiber och urstarkt stål 

Än så länge finns bara ett exemplar av Volvo P1800 Cyan, en P1800 från 1964 som har blivtit breddad för att för att få plats med den ökade spårvidden och de bredare däcken. Chassit är byggt i kolfiber och stål, och kolfiberpanelerna är inte bara till för att skapa ett lättviktsskal, utan bidrar också till hela chassits stabilitet.

Detta har medfört att Volvo P1800 Cyan väger in precis under fyrsiffrigt – endast 990 kilo.

 

Motor, växellåda och fjädring

Hjärtat i Volvo P1800 Cyan är en fyrcylindrig tvålitersturbomotor baserad på den motor som som Cyan använder i tävlingsbilen Volvo S60 TC1. Den producerar en effekt på 420 hästar och 455 Nm och varvar till 7.700 varv.

Turbomatningen till trots levereras effekten och vridmomentet linjärt och känslan ska vara sugmotorlik, enligt Cyan. 

– Vridmomentskurvan når sin topp högt upp i varvregistret. Den är designad för att varvas högt och mycket och med en vridmomentskurva som ska kännas som ett med gaspedalen. Vi har lärt oss från racing att förarna vill ha ultimat kontroll över vridmomentet, för att optimera precisionen och körglädjen på samma gång, säger Mattias Evensson.

Den manuella växellådan kommer från Holinger och har fem växlar. Den har valts eftersom den har liknande känsla som originallådan, men med ökad precision i växlingarna. Det är dessutom en dog leg-låda, vilket innebär att ettan ligger nedåt och tvåan uppåt. Väldigt ovanligt i dagens växellådor, men desto vanligare på racing- och sportbilar förr.

Den stela bakaxeln på original P1800 har fått ge plats för en Cyan-designad bakaxel med individuell fjädring. Volvo P1800 Cyan har också en diffbroms på bakaxeln för att optimera köregenskaperna.



Byggs som restomod 

Volvo P1800 Cyan kommer inte att byggas som serietillverkad bil, utan Cyan Racing tar befintliga Volvo P1800 och bygger om dessa. Enligt Cyan Racing kommer detta att göras i en mycket liten skala. Detta innebär dock att du som kund förmodligt kommer kunna dra ifrån och lägga till för att göra din P1800 Cyan unik. 

Men kostar det så smakar det. Förutom att du måste äga en P1800 så kostar restaureringen från 500.000 dollar, eller 4,35 miljoner svenska kronor.

 

 

 
Fantastisk!
521
24
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.