Premiär för nya Mercedes S-Klass – lyxigt med mycket teknik

Mercedes lanserar nu sjunde generationen av sitt flaggskepp, lyxsedanen S-klass. Utvändigt är formen sig lik men under skalet bjuds det på flera tekniknyheter.

Premiär för nya Mercedes S-Klass – lyxigt med mycket teknik

Efter alla bildläckor och spionfoton är den till slut här: 2021 Mercedes S-Klass. Som den sjunde i ledet sedan originalet lanserades 1972 följer den nya generationen i familjära hjulspår – samtidigt som den packats full med ny teknik.

Tidigare generationer av S-Klass har kommit med flera innovationer: 1978 var den först med ABS och 1979 även med airbags. 1995 kom även antisladd och året efter var det dags för automatisk bromsassistent. 1998 kom avståndsavkännande farthållare med radar.

Sedan dess har andra tillverkare, i synnerhet landsmännen på BMW och Audi, gett sig in i leken med modeller som 7-serien och A8 och i vissa fall kört om Mercedes. S-Klass har därför lite tappat sin gamla roll som teknikinnovatör och industriledare.

Mercedes verkar ha tittat på Tesla och utrustat S-Klass med elektriskt utfällbara dörrhandtag.

Formmässigt tar nya S-Klass inte ut några svängar och påminner i stora drag om föregångaren. Den har dock uppdaterats i synnerhet i fram och bak för att passa in i resten av modellprogrammet vars designspråk lanserades med den senaste generationen av A-Klass 2018. Ja, du läste rätt: värstingen S-Klass har även tappat sin position som designledare.

Designen påminner därför starkt om den mindre E-Klassen som också uppdaterades nyligen, om än längre. Beroende på vilken version man väljer är S-Klass antingen 521 eller 532 centimeter lång.

Formen är inte utan funktion dock, nya S-Klass har lika lågt luftmotstånd som A-Klass sedan som slog rekord när den kom 2018 med ett Cd-värde på 0,22.

Dessutom ska bagageutrymmet ha ökat med 20 liter till som mest 550 liter. Det kan ha att göra med att den är några centimeter längre än föregångaren: totalt 521 centimeter med den korta hjulbasen (internkod W223) och 532 centimeter med den långa (V223).

De riktiga nyheterna hittar man istället på insidan och interiören på S-Klass, som vi fått se bilder på tidigare, är helt omdesignad. Det går nu att få bilen med upp till fem stora skärmar, varav flera är OLED.

Det rör sig om en uppdaterad andra generation av Mercedes MBUX-infortainmensystem som nu framförallt styrs med en rejäl, centralt monterad pekskärm på antingen 11,9 eller 12,8 tum. För att få plats med den har 27 knappar och vred offrats och infotainmentskärmen går inte heller ihop med instrumentskärmen som tidigare.

För att man inte ska behöva ta blicken från vägen för att använda pekskärmen har den så kallad haptisk feedback likt konkurrenter som Audi. Med andra ord ger skärmen ifrån sig en liten vibration när man trycker på någon "knapp" på skärmen. Det ska även gå att geststyra skärmen.

Förarinstrumenteringen består nu av en fristående 12,3 tums LCD-skärm med ett nytt 3D-läge som tillval. 3D-effekten möjliggörs av att bilen är utrustad med två kameror i som läser av förarens blick. Det utnyttjas även på en del innovativa sätt: vänder sig föraren om för att backa bilen fälls det bakre solskyddet automatiskt ner för att förbättra sikten.

En ny head up-display introduceras också som likt den tidigare projiceras direkt på framrutan. Nytt är att den använder sig av så kallad Augmented Reality (AR). Med navigation påslagen projiceras pilar som ska visa var föraren ska svänga så att de ser ut att sväva på rätt plats på vägbanan.

Det finns flera olika baksäten att välja mellan. På bilden värstingalternativet med 2-sits och mittkonsol.

Röstassistenten "Hey Mercedes" ska nu gå att använda från samtliga säten i bilen, inte bara de främre. Som del av de tidigare nämnda fem skärmarna finns även två 11,6 tums "underhållningsskärmar" som tillval för de bakre passagerarna. Dessa monteras på baksidan av framsätena.

Så en säkerhetsinnovation ändå: ordentliga airbags för baksätespassagerarna monterade i framstolarna. Tyvärr rör det sig dock om ett tillval, som bara är tillgängligt om man väljer en S-Klass med den längre hjulbasen.

Inte helt oväntat har S-Klass så kallade over-the-air, eller trådlösa, uppdateringar för alla mjukvarusystem i bilen och dessa ska ske automatisk utan bilen behöver besöka verkstad.

Luftfjädring är standard och används dessutom för en ny säkerhetsfunktion: Om bilen märker att den riskerar att bli påkörd från sidan höjs fjädringen automatiskt med upp till åtta centimeter. Sker en sidokrock då tas krockenergin upp av bilens styva bottenplatta vilket ska förbättra säkerheten. Systemet liknar det som Audi introducerade i A8 men ska vara snabbare.

S-Klass är också utrustad med aktiv bakhjulsstyrning vilket låter den cirka 5,3 meter långa och cirka 2,1 meter breda bilen svänga lika bra som en A-Klass. Svängradien ska vara 10,5 meter tack vare att bakhjulen kan svänga upp till 10 grader om bilen utrustas med som mest 255/40R20-däck. Väljer man bredare däck rör det istället sig om 4,5 grader.

Självkörande nivå 3 men bara i Tyskland

En till nyhet är att S-Klass utrustas med självkörningssystem som uppnår den så kallade tredje nivån av självkörning, som av Svenska Institutet för Standarder (SIS) definieras som villkorad automatisering; Fordonet kan ta över dess framfart, men föraren behöver fortfarande vara redo att kunna ta över. Systemet kan alltså hålla farten, avstånd till bil framför och göra filbyten själv.

Det är mer avancerat än Teslas Autopilot som för tillfället bara uppnår nivå två. Samtidigt rapporterades det nyligen att Audi beslutat att inte aktivera sitt redan färdigutvecklade nivå tre-system Traffic Jam Pilot (återigen) i Audi A8. Anledningen ska vara att de flesta länder i världen fortfarande saknar lagstiftning och regler för den typen av system.

Enligt Mercedes beräknas S-Klass vara godkänd för att köras med systemet på "vissa sträckor i Tyskland" från och med 2021. Lite ögonbrynshöjande är att man i samma pressutskick skriver att föraren ska kunna jobba eller "koppla av" under färd när det självkörande systemet påslaget, trots att det alltså kräver att föraren alltid är redo att ta över.

Laddhybridversion med 10 mils räckvidd 2021

Nya S-Klass kommer från start med 6-cylindriga bensin- och dieselmotorer från 330 – 435 hästkrafter. Den enda växellådan som erbjuds oavsett bränsle är en 9-stegad 9G-Tronic automatlåda. Fyrhjulsdrift är standard till alla versioner utom den svagaste dieseln, S350d. Bensinversionerna är alla mildhybrider med 48 volts elystem som gör det möjligt att "segla" på ren eldrift. Under 2021 kommer även en laddhybrid släppas som utlovas ha "ca 10 mil" i elräckvidd kallad S580e.

Utsläpps- och förbrukningssifforna enligt WLTP för de motoralternativ som presenterats hittills gör det tydligt att det inte kommer bli någon kioskvältare i Sverige innan dess: även den bakhjulsdrivna dieseln S350d med kort hjulbas ska släppa ut malusvärdiga 168–201 g/km koldioxid och ha en förbrukning på 6,4–7,7 l/100 km. För bensinvärstingen S500 4Matic rör det sig om 181–214 g/km och 8,0–9,4 l/100 km, med en marginell ökning om man väljer den längre hjulbasen.

Säljstart i Sverige sker i slutet av september och vad prislappen börjar på här lär vi även få reda på då. De första bilarna väntas sedan landa i Sverige i december.

 
Det här är bilen för mig!
98
46
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.