VW-chefen: Nästa Passat GTE blir fyrhjulsdriven

I samband med lanseringen av Volkswagen Golf GTE fick vi en pratstund med den frispråkige försäljningsdirektören Jürgen Stackman som lägger ut orden om Volkswagens framtid.
Annons

VW-chefen: Nästa Passat GTE blir fyrhjulsdriven
Försäljningsdirektör Jürgen Stackman lunchar med svenska motorjournalister.

AMS: – Vore det inte ännu effektivare med en dieselmotor för långkörning, precis som Mercedes har?
JS: – Vi har övervägt det. Visst skulle förbrukning vid långa resor blir lägre med en diesel-laddhybrid, men både dieselmotorer och elteknik är dyrt och det hade höjt priset på bilen. Volkswagen är ett märke som ska vara överkomligt i pris och det blir inte billigare att äga en laddhybrid med diesel. Totalkostnaden (TCO) blir högre.

– Apropå ägarkostnader, en del kunder är rädda för det ska bli dyrt att äga en laddhybrid i och mer den mer komplexa tekniken. Det är mer som kan gå sönder.
– Vi har så goda erfarenheter av våra laddhybrider att det ska inte vara mer problem än med en vanlig bil. 

– Vi har skrivit en del om dyra reservdelar, till exempel om infotainmentsystem som kostar runt 7.000 euro att byta ut. Själv har jag haft problem med min head-up-display i min Passat GTE. Styrdonet måste bytas och reservdelen kostar nästan 2.000 euro. Men tillvalet kostade bara 500 euro. Hur kan det komma sig?
– Det låter inte rätt. Jag kan inte tänka mig någon annan reservdel än motorn som kostar så mycket som 2.000 euro. Vi får kolla upp det.

Volkswagen började med laddhybrider i Golf och Passat. Nu breddas utbudet med två olika laddhybrider för Golf, eHybrid med lägre effekt och GTE med mer effekt. Även Tiguan, Arteon och Touareg kommer snart som laddhybrider.

– Tjänstebilsförare har vant sig med att köra fyrhjulsdrivet och Volvo har stora framgångar med sina fyrhjulsdrivna laddhybrider. Varför finns inte Passat GTE med fyrhjulsdrift?
– Vi fick inte plats med det i dagens Passat, men fyrhjulsdrift kommer i nästa generation Passat. Den kommer både som eHybrid och GTE. 

– Alla biltillverkare utom Volvo har egna infotainmentsystem. Varför gör ni inte som Volvo och använder Google Android Automotive?
– Volvo är mycket mindre än VAG. Eftersom vi är en så stor koncern så blir det billigare för oss att göra det själv. Men framförallt vill vi bestämma över gränssnittet och inte lämna över kunden till Google. Deras system är inget för oss idag, men vi följer noga hur det utvecklas.

– VAG satsar stort på elektrifiering nu. Hur länge kommer ni erbjuda bilar med förbränningsmotorer?
– Växlingen går väldigt olika snabbt på olika ställen i världen. I Norge är laddhybrider redan ett passerat kapitel och de är på väg att bli helelektriska. I Kina går utvecklingen går utvecklingen fort, men i Sydamerika som exempel går det betydligt långsammare. Vi räknar med att det kommer två generationer bilar med förbränningsmotorer till.

– Så det kommer både en Golf 9 och en Golf 10?
– Golf 9 kommer, men jag kan inte lova en Golf 10 eftersom det inte finns något sådant beslut än, Golf 8 är ju precis ny. Men generellt räknar vi med ytterligare två generationer av dagens modeller med förbränningsmotorer.

– Blir det någon ny Pheaton?
– I oktober 2015 tog vi beslutet att satsa på MEB-plattformen för våra elektriska bilar. Då bestämde vi oss också för att skrota utvecklingen av en ny generation Phaeton trots att vi kommit långt med den. Phaeton står för något vi inte längre vill vara.

VW-chefen: Nästa Passat GTE blir fyrhjulsdriven
ID Space Vizzion – en elektrisk motsvarighet till Passat Variant.

– I Sverige gillar vi stora kombibilar, kommer ID Space Vizzion att bli verklighet?
– Ja, det blir den. Jag kan tyvärr inte avslöja när, även om jag såklart vet det. Alla ID-konceptbilar som vi visat upp ska realseras. Alla dagens modellserier kommer att få sin helt elektriska motsvarighet.

– Det är trendigt med suvar idag, men det är inte en positiv utveckling för klimatet. Hur ser ni på den trenden?
– Vi kan inte styra vad konsumenterna vill ha utan får göra det bästa av situationen. Vi jobbar för att göra suvarna snåla med strömlinjeformad design. Om man jämför Polo och suvversionen T-Cross så skiljer det 3 gram koldioxid per 100 km.

– Med elbilarna kan vi ge mycket av det som kunderna vill ha av en suv, hög sittposition och stora utrymmen. Skillnaden blir räckvidden.

VW-chefen: Nästa Passat GTE blir fyrhjulsdriven
Med ID Vizzion vill Volkswagen visa att elbilar kommer att bjuda på större utrymmen än motsvarande bil med förbränningsmotor,

Hur kommer elbilarna att utvecklas framöver?
– Batterierna kommer att förbättras med 2-3 års intervaller. Vi har nått maximal fysisk storlek på batterierna nu. Nästa steg är att göra dem effektivare så att räckvidden blir längre. Därefter kan vi göra batterierna mindre med bibehållen räckvidd. Då blir bilarna lättare och billigare.

Idag är laddningen ett bekymmer för många. Hur kommer vi ladda i framtiden?
– Det kommer inte att vara någon större skillnad mellan att snabbladdas och att tanka. Det kommer bara att ta 5-10 minuter att snabbladda.

Det har snackats om helt självkörande bilar länge nu. Hur går utvecklingen?
– Bilbranchen är enig om att det tar längre tid än vi tidigare trott. Det är väldigt komplext. Vi har landat i att vi vill ha ett system som ligger mellan autonom nivå 2 och 3. Vi är nöjda med det system vi har idag, men kommer att fortsätta utveckla det.
– Nyligen körde jag alla premiummärke och provade deras assistanssystem. Det är många som blåser upp hur bra deras system, men jag tycker att vårt system står sig väl i konkurrensen. Jag tycker att du också ska göra en sådan jämförelse.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen