Äntligen: Här är nya Golfkombin – och skogsmullevarianten

Golf Variant och Golf Alltrack gör debut.
Annons

”Sedan sin debut 1993 har Golf Variant imponerat på över 3 miljoner kunder. Och den nya generationen har mer utmanande design och den mest avancerade förarmiljön i sitt segment och tar ett stort kliv mot digitalisering”. Så beskriver Volkswagens försäljningsdirektör Jürgen Stackmann den nya Golfkombin. 

Utvändigt är det egentligen inga överraskningar. Det är den nya Golfen med kombikaross. Men om vi istället jämför den med sin föregångare så har den blivit 66 millimeter längre, både i axelavstånd och i total längd. Axelavståndet är numera 2.686 millimeter och den totala längden är 4.633 millimeter.

Det har medfört att kupéutrymmet också är större än tidigare. Framför allt ska de märkas i baksätet, där passagerarna fått ytterliga 48 millimeter att sträcka ut sig på.

Äntligen: Här är nya Golfkombin – och skogsmullevarianten
Äntligen: Här är nya Golfkombin – och skogsmullevarianten
Äntligen: Här är nya Golfkombin – och skogsmullevarianten

Det är mycket som blir större, bagageutrymmet likaså. I nya Golf Variant kan man nu lasta 611 liter, 6 liter mer än föregångaren. Med baksätet fällt kan man lasta 1.642 liter, 22 liter mer än i sjunde generationen Golf Variant.

Nya Golf Variant kommer i fyra utrustningsnivåer: ”Golf”, ”Life”, ”Style” och ”R-Line”. Och redan från start är assistanssystem bland annat i form av filhållningsassistans, autobroms, fotgängarvarning kommer som standard. Det gör också Golfs digitala instrumentkluster ”Digital Cockpit Pro”, en 8,25-tums touchskärm och We Connect Plus-uppkoppling.

Om du istället är intresserad av en mer stryktålig Golfkombi är det Golf Alltrack du ska välja. I det valet ingår allt ovan samt, fyrhjulsdrift som standard. Golf Alltrack får också en lite ökad markfrigång och såklart en mer oöm framtoning med skärmbreddare i plast.

Golf Alltrack blir också en ganska kompetent dragbil med sin permanenta fyrhjulsdrift och en maximal dragvikt på 2 ton.

Volkswagen betonar att dessa modeller är ”nära produktionsklara koncept”. Av erfarenhet kan vi dock konstatera att inte mycket, om ens något, kommer att ändras till de produktionsklara bilarna.

Äntligen: Här är nya Golfkombin – och skogsmullevarianten
Äntligen: Här är nya Golfkombin – och skogsmullevarianten
Äntligen: Här är nya Golfkombin – och skogsmullevarianten
 
Annons
Annons
Rulla till toppen