Audi satsar på laddhybrider – inklusive RS-modeller

Ytterligare tre av Audis modellserier kommer som laddhybrid under hösten. Extra kraftfulla RS-laddhybrider är också under utveckling.
Annons

VAG-koncernen satsar brett på elektrifiering, det innebär att många modellserier med förbränningsmotorer kommer som laddhybrider utöver de helt elektriska bilarna.

Under hösten kommer Audi att lansera laddhybrider-versioner inom A3, Q3 och Q8-serierna. Därmed får åtta av Audis modellserier laddhybrider. 

De minsta modellerna som A1 och Q2 uppges vara för små för att rymma de stora batterierna. De kan istället bli mildhybrider. Audi A4 är för gammal för att göras om till laddhybrid. Vi kan med andra ord förvänta oss att nästa generation A4 kommer som laddhybrid.

Idag används fyrcylindriga tvålitersmotorer för A6, A7 och Q5 och sexcylindriga trelitersmotorer i Q7 och A8. Audi säger att Q8 laddhybrid kommer att få mer effekt än motsvarande Q7.

I de mindre modellerna, A3 och Q3, kommer troligen Volkswagens 1,4-liters fyrcylindriga motor att användas. De finns idag i bland annat Volkswagen Passat GTE och har tidigare använts i Audi A3 e-tron. A3 blir framhjulsdriven.

Det kommer också att utvecklas RS-versioner av vissa laddhybrider.

Audi satsar på laddhybrider – inklusive RS-modeller

Audi siktar på att nå 80 kilometers räckvidd för flera av sina laddhybrider. Batterierna kommer inte att växa utan istället ska energitätheten öka. I dagsläget har mellanmodellerna ett batteri på 14,1 kWh och de stora modellerna har 17,3 kWh. Batterierna kan laddas med 7,4 kW – att ladda det mindre batteriet tar omkring två och en halv timme.

Konkurrenten Mercedes har satsat på dieselmotorer i sina laddhybrider. Audi uppger att med bensinmotorer kan de erbjuda samma modell på alla marknader. De menar också att elektrifieringen eliminerar bensinmotorns största nackdelar.

 
Audi satsar på laddhybrider – inklusive RS-modeller

För att ytterligare minska förbrukningen får de nya laddhybriderna två system, POS och PEA. Det senare upplyser exempelvis föraren om när det är dags att släppa på gasen utifrån information från navigationssystemet. 

POS – Predictive Operating Strategy – analyserar färdvägen och optimerar användningen av el. Då kan bilen automatiskt till el i tätorter där det är låg hastighet och se till att batteriet är blir helt urladdat när bilen när sitt mål.

Audi tittar även på geofencing, vilket skulle kunna tvinga bilen att köra på el i miljözoner där förbränningsmotorer är förbjudna.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen