Nya Rolls-Royce Ghost är fyrhjulsdriven

Ghost är det lite mindre och lite smidigare alternativet från Rolls-Royce. För att förstärka detta ytterligare byggs nya Ghost i aluminium och får fyrhjulsstyrning.
Annons

Den föregående generationen av Rolls-Royce Ghost byggde på samma plattform som BMW:s 7-serie. Nya Ghost använder istället samma plattform som de större modellerna Phantom och Cullinan.

Men trots tanken att Ghost ska vara det smidigare alternativet till Phantom så har Ghost fått växa 9 centimeter på längden och 3 cm på bredden.

Nya Rolls-Royce Ghost är fyrhjulsdriven

Ghost har samma motor som Cullinan, en V12 på 6,75 liter med dubbelturbo. Effekten är 571 hästkrafter och vidmomentet är 850 newtonmeter. För att få ner kraften i backen är Ghost fyrhjulsdriven. Trots vikten på 2,5 ton klaras 0-100 km/h av på 4,8 sekunder.

Nya Rolls-Royce Ghost är fyrhjulsdriven
Nya Rolls-Royce Ghost är fyrhjulsdriven
Nya Rolls-Royce Ghost är fyrhjulsdriven

Komfort är naturligtvis i fokus och Ghost använder bland annat GPS-data för att göra färden bekvämligare – genom att veta när det kommer en kurva kan bilen anpassa växelvalet. 

En stereokameran analyserar vägen och anpassar fjädringen. Hjulupphängningen sägs vara konstruerad för att förmedla så lite ljud och vibrationer som möjligt. 

Varje komponent i bilen har ljudanalyserats och stämts för att ge rätt resonansfrekvens. Totalt finns cirka 100 kilo av ljuddämpande material. Att bilen är byggd i aluminium bidrar också till ökad ljudkomfort.

Vill man tillföra eget ljud så finns en 18-kanals ljudanläggning med 1.300 watt. Två inbyggda mätmikrofoner i kupén kalibrerar ljudet så att det går att få en rak frekvenskurva om man så önskar.

 
Nya Rolls-Royce Ghost är fyrhjulsdriven

Priset är cirka 3 miljoner kronor. Ghost säljs även i en förlängd version, kallad Ghost Extended, med mer utrymme i baksätet.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen