Mercedes nya bränslecellslastbil klarar 100 mil mellan tankningarna

Mercedes-Benz GenH2 använder flytande väte istället för vätgas.
Annons

Mercedes-Benz satsar stort på eletrifiering av deras lastbilar. För endast ett par veckor sedan kom rapporter om att den helt eldrivna lastbilen Mercedes eActros testas i trafik i tyska Leipzig. Och resultatet av den testningen visar att den klarar cirka 20 mil i verklig stadstrafik, ganska oberoende vad den är lastad med.

Men nu har Mercedes också presenterat bränslecellskonceptet Mercedes-Benz GenH2 Truck, som enligt uppgift ska klara upp till 100 mil på en tank. Och om batterieldrivna eActros lämpar sig bäst för stadstransporter, så är Mercedes-Benz GenH2 Truck på sin hemmaplan vid långa, tunga transporter.

– Batterieldrift funkar bättre med lätt läst och transport över kortare distanser. Bränslecellstekniken är att föredra vid tyngre transporter och längre avstånd, säger Martin Daum, styrelsemedlem i Daimler Trucks AG i ett pressmeddelande.

När Mercedes-Benz GenH2 Truck är färdig att ta i trafik kommer den att väga 40 ton och kunna lastas med 25 ton.

Mercedes-Benz GenH2 Truck kommer att tankas med flytande väte, snarare än vätgas. Detta eftersom väte i flytande form har högre energitäthet vilket gör att man kan använda mindre tankar. Dessutom behöver tankarna inte hålla samma höga tryck som vätgastankar, vilket gör att de blir betydligt lättare. Tankarna väger 40 kilo styck.

Förhoppningen är att Mercedes-Benz GenH2 Truck ska börja testas av kunder under 2023.

Mercedes nya bränslecellslastbil klarar 100 mil mellan tankningarna
 
Annons
Annons
Rulla till toppen