Nissan har sedan tidigare begränsat sin användning av delar i dyrbar kolfiberförstärkt plast (CFRP) till lågvolymsmodeller som supersportbilen GT-R. Men tack vare ett produktionsgenombrott säger tillverkaren nu att man kommer börja använda lättviktsmaterialet i sina masstillverkade modeller.
Den nya processen som Nissans ingenjörer tagit fram kapar både tidsåtgången och kostnaden för tillverkningen av kolfiberdelar. Genom att börja använda den hoppas Nissan kunna trimma sina framtida modellers tjänstevikter med i snitt 80 kg, rapporterar Automotive News.
Det låter inte som mycket men kan komma att bli avgörande för det belamrade företaget som likt resten av bilbranschen pressas av allt hårdare förbruknings- och utsläppskrav världen över. Dessutom kan det delvis kompensera för tunga batteripaket på elektrifierade modeller.
Tillverkningstiden för kolfiberdelar kapas enligt Nissan från 10 till endast 2 minuter jämfört med den vanligare metoden RTM, eller hartssprutpressning.
Med den nya metoden C-RTM trycks inte de två pressformarna ihop direkt utan lämnar ett kompressionsgap på några millimeter som låter det bindande hartset att fylla ut formen snabbare och impregnera kolfiberväven mer ordentligt. Det ökar även kvalitén på delarna.
Nissan har även utvecklat ett eget datorsimuleringsverktyg vilket låter dem halvera utvecklingstiden för individuella delar – något som även det ska sänka kostnaden.
Första applikationen blir en suv
Nissan planerar att använda C-RTM processen för att tillverka B-stolparna till en ”stor suv” som kommer börjar säljas 2024 eller 2025, uppger Hideyuki Sakamoto, vice chef för tillverkning och värdekedjor på Nissan, till Automotive News.
Sakamoto uppger inte vilken modell det gäller till AN men publikationen noterar att den i dagsläget USA-exklusiva V8-suven Nissan Armada ”förväntas” få en uppdatering då.
Nissan har släppt en video där en av deras ingenjörer förklarar den nya tillverkningsmetoden. Se videon nedan och glöm inte att slå på engelska undertexter.