Cupra Formentor presenterades i februari, men först nu har produktionen startat.
Den första versionen är fyrhjulsdriven och har en 2,0-liters turboladdad bensinfyra som ger 310 hästkrafter och 400 nm i vridmoment. Det räcker till för att slunga iväg suven till 100 km/h på 4,9 sekunder.
I januari kommer en laddhybrid med en drivlina som vi bland annat känner igen från Volkswagen GTE. Det innebär en 150 hästar 1,4-liters bensinfyra och en 110 hästars elmotor. Tillsammans ger de 245 hästkrafter och 400 nm via en 6-stegad DSG-automatlåda.
Cupra räknar med att under 2021 kommer fördelningen mellan de två första varianterna vara 50/50.
Framöver kommer även dieselalternativ och vi kan anta att det även kommer mindre effektstinna bensinversioner med framhjulsdrift. Någon renodlad elbil kommer inte i Formentor-kostym, utan den som vill ha en elbil med Cupra-temperament får vänta in Cupra El-Born.
Cupra har mer fokus på design och prestanda än modermärket Seat. Därför finns det planer på en prestandamodell med mer än 310 hästar. Totalt kommer sju olika motoralternativ.