Goda nyheter: Här är nya Dacia Sandero och Sandero Stepway

Dacia uppdaterar båda varianter av sin volymmodell Sandero som kommer till Sverige i början av nästa år. Den nya generationen byggs på Renaults senaste Clio-plattform men prislappen lovas bli fortsatt liten.

Goda nyheter: Här är nya Dacia Sandero och Sandero Stepway

Dacia lanserar nu en tredje generation av sin storsäljare Sandero. Både "vanliga" Sandero och crossover-varianten Sandero Stepway får sig en uppdatering som enligt Dacia representerar ett "design- och tekniksprång".

Sandero är viktig för Dacia, som ägs av Renault. Enligt tillverkaren har modellen sålts i 2,1 miljoner exemplar sedan lanseringen 2004 vilket motsvarar 32 procent av Dacias totala försäljning. Crossovervarianten Stepway står i sin tur för mer än hälften av Sanderos försäljningssiffror med mer än 1,3 miljoner sålda bilar.

2019 uppdaterades koncernsyskonet Renault Clio till en ny, något större plattform kallad CMF-B som bland annat delas med Nissan Juke och Renault Captur. Inte helt oväntat bygger nya Sandero på denna plattform.

I och med det är nya Sandero 19 mm längre, 21 mm bredare och 20 mm lägre. Innuti har knäutrymmet i baksätet vuxit med 42 mm och bagageutrymmet med 8 liter (totalt 328 på båda varianterna).

En 1-liters trecylindrig bensinmotor på antingen 90 eller 95 hästkrafter kommer vara de enda motoralternativen i Sverige vid lansering. Ett tredje motoralternativ som även går på fordongas kommer erbjudas i vissa länder. Några prestanda- eller WLTP-siffror delas inte ännu men samtliga motorer ska enligt Dacia uppnå den i år införda avgasnormen Euro 6D. 

Sandero kommer erbjudas med två olika manuella växellådor, en 5- och en 6-växlad. Den utgående modellen erbjuds idag endast med 5 växlar. Dessutom ska det gå att välja till en ny CVT-låda som ersätter den tidigare "Easy R" halvautomatlådan.

Interiör på en Dacia Sandero i grundutförandet som saknar infotainmentskärm ...

... och på en högre utrustad Dacia Sandero Stepway med 8-tumsskärm.

En annorlunda lösning i Sandero är att grundmodellen kommer erbjudas helt utan infotainmentskärm eller ens stereoenhet. Istället finns en mobilhållare på instrumentbrädan där föraren kan montera och koppla in sin smarta telefon för att styra radio och navigering. Dacias app för detta ska vara kostnadsfri.

På högre utrustningsnivåer tillkommer två olika 8-tums infotainmentskärmar. Den första kallas Media Display som har Android Auto och Apple CarPlay. Med den mer avancerade Media Nav tillkommer även inbyggd navigation och spegling av smarta telefoner via wi-fi.

Säkerheten ska vara "avsevärt" bättre på nya Dacia Sandero tack vare den modernare plattformen. Båda varianterna har nu 6 krockkuddar och även autobroms som standard.

Utvändigt är det mer sparsmakat med finesser men på crossovern Sandero Stepway går det att rotera bilens inbyggda takrails 90 grader för att förvandla dem till takräcken. Lastkapaciteten för dessa är 80 kilo.

Den svenska lanseringen förväntas till mitten av februari 2021. Några priser är inte fastställda ännu, men Dacia uppger i ett pressmeddelande att "som alltid när det gäller Dacia är det valuta för pengarna".

 
Great news! James May är nog alldeles till sig nu.
38
2
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.